Tårar - tårbank ska förklara varför vi gråter

En israelisk forskare ska bygga upp en bank av mänskliga tårar så att han kan närstudera de många miljarder molekyler som finns i de salta dropparna.

© I love images/Getty Images

Forskare bygger gigantisk tårbank

En bank med nedfrysta människotårar kommer att hjälpa forskare över hela världen. De ska lösa gåtan om varför vi gråter.

Forskarna vet oerhört lite om de salta dropparna som rinner ur våra ögonhålor när känslorna tar över.

Det tänker den israeliske forskaren Noam Sobel ändra på nu genom att bygga en tårbank så att han kan kartlägga de miljardtals molekyler som finns i våra tårar. Till vardags leder Sobel den neurobiologiska avdelningen på israeliska Weizmann Institute of Science.

Tårbanken ska, liksom andra biobanker med exempelvis blod eller urin, vara tillgängliga för forskare över hela världen så att de inte behöver spendera månader på att samla in tårar till nya forskningsprojekt.

Kvinnotårar dämpar sexlusten

I tårbanken ska Sobel förvara frystorkade tårar i olika kategorier. Kvinnors tårar ska exempelvis åtskiljas från mäns då studier visar att de innehåller ämnen som minskar mäns sexlust.

>> Lär dig mer om den senaste från vetenskapen: Prova två nummer av vår tidning och få en soldriven robot på köpet för 69:50 kronor.

Forskarna kommer även att skilja på så kallade bastårar, reflextårar och känslotårar i banken.

Bastårarna rensar och skyddar alltid dina ögon, reflextårarna kommer när du exempelvis skär lök medan känslotårarna trycker på när du överväldigas av känslor som sorg eller glädje.

Tårar lindrar smärta

Forskarna har länge försökt reda ut varför vi gråter känslotårar. De skiljer sig från övriga tårar genom att de innehåller smärtstillande hormoner.

Därför är ett av ändamålen med tårbanken att lösa mysteriet om varför vi människor är den enda arten som gråter när känslorna överrumplar oss.