De flesta vet vid det här laget att sömn är avgörande för vår hälsa och vårt välbefinnande. Särskilt för små barn, som stärker sitt immunförsvar och bildar tillväxthormoner i hjärnan medan de sover.
Men själva sättet vi får våra barn att somna kan tydligen också ha ett samband med barnets beteendeutveckling och temperament.
Det är i alla fall slutsatsen av en studie som har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Psychology, där en internationellt grupp av forskare har analyserat nattningsmönster i 14 olika länder.
Kan påverka det mentala välbefinnandet
Forskarna bad 841 vårdnadshavare från exempelvis Belgien, Chile, Kina, Finland, Nederländerna och USA för att fylla i olika frågeformulär om bland annat sina barns beteende, temperament och sömnmönster. Samtliga barn i studien var mellan 17 och 40 månader gamla.
I studien ska temperament förstås som barnens förmåga att reglera sitt beteende och sina känslor, vilket enligt experter också kan ha stor inverkan på deras psykiska välbefinnande och risken att utveckla psykiska problem i framtiden.
Enligt experter kan barns temperament också mätas utifrån deras tendens att bli stressade i vissa situationer som exempelvis framkallar rädsla, ilska, sorg eller obehag. I andra änden av skalan kan det också mätas utifrån deras förmåga att visa engagemang, le och skratta.
Passiva och aktiva insomningstekniker
Slutsatsen av studien var att passiva insomningstekniker, som att gosa med barnet, prata med låg röst, läsa berättelser och sjunga, hade en positiv effekt på barnens temperament och beteendeutveckling.
De mer aktiva sömnteknikerna, där vårdaren exempelvis går med barnet, leker eller kör bil för att få det att sova, hade inte samma positiva effekt.
Professor emeritus: Så lägger du ditt barn på bästa sätt
Sedan 1970-talet har Per Schultz Jørgensen forskat om barn och familjerelaterade ämnen. Här är hans råd om hur du bäst hjälper ditt barn att somna.
- Håll fast vid läggningstider. Det är den viktigaste punkten.
- Förbered barnet på att läggningen närmar sig. Stötta exempelvis barnet genom att säga att vi ska gå och lägga oss snart och att det kommer en annan dag i morgon. Använd till exempel fraser som "Vi kan lämna ditt legobygge till i morgon." "Nu ska jag hjälpa dig att ta av dig kläderna, för du ska snart gå och lägga dig". Ge barnet vad vi kallar ett egostöd, där du hjälper barnet och visar att det kan hantera det. Om barnet inte tror att det kan visar du att du hjälper barnet.
- Visa barnet att du finns där – exempelvid genom att lägga en hand över kinden så att de kan känna din närvaro. Det är en stor, bullrig värld med många barn på förskolan. När det är mycket man behöver anpassa sig till är det bra att kunna känna för sig själv hur den där handen på kinden känns.
Det är en slutsats som ger genklang hos Per Schultz Jørgensen. Han är professor emeritus i socialpsykologi vid Aarhus Universitet i Danmark, familjelivsforskare, psykolog, tidigare ordförande för danska Barnets Råd och även utbildad grundskollärare.
Professorn: Viktigt för ett bra liv
Per Schultz Jørgensen har ett långt liv bakom sig där han arbetat med barns förutsättningar, utveckling och välmående – och han är inte förvånad över slutsatsen.
"Genom att sakta ner och tala mjukt lär vi barnet att det ska börja stänga fönstren mot världen. Barnet lär sig att hantera sin egen energi, att koncentrera sig och fokusera på att det är dags att sova. Lugnt och stilla bygger barnet upp den inre tron på att det klarar detta bra", säger han.
Och just denna inre tro kan, enligt Per Schultz Jørgensen, vara en viktig mekanism i barnets fortsatta liv.
"Det gör att barnet successivt bygger upp tron på att hen klarar saker själv – i stället för att mamma eller pappa ger upp och börjar springa runt med barnet. Därför är nattning bara en av nycklarna till att bygga upp den inre tron på att jag klarar det här. Det är det viktigaste för ett bra liv, säger han.