Mand kan ikke lukke bukserne, fordi han er blevet tykkere med alderen

Därför blir du tyngre när du blir äldre

Många människor går upp i vikt med åldern och enligt svenska forskare finns det en speciell anledning till detta.

Du ändrar inte din kost och du tränar inte mindre. Trots det tycker du att du ökar i vikt när du blir äldre.

Enligt forskare på Karolinska Institutet beror det på att kroppens så kallade lipidomsättning (lipid turnover) minskar med åldern och gör det lättare för oss att gå upp i vikt.

Vitt fett ansamlas

Kroppen har två sorters fettvävnad - det vita och det bruna fettet. I båda fetvävnaderna ansamlas fett i triglycerider, som är en grupp av fettämnesmolekyler även kallade lipider. Trots denna likhet har det vita och det bruna fettet två olika syften.

Medan det vita fettet lagrar överflödig energi till senare användning, använder kroppen det bruna fettet till att skapa värme när vi fryser.

Kroppen behöver alltså båda typerna av fettvävnad för att fungere, men det måste finnas en balans i mängden. Får vi för mycket av det vita fettet kan det leda till ökad vikt och hälsoproblem.

Kroppen har sitt eget sätt att reglera det vita fettet. Det sker genom processen lipid turnover, som är balansen mellan den mängd fettceller som lagras och avlägsnas från fettvävnaden.

När kroppens lipid turnover minskar påverkar det alltså kroppens förmåga att förbränna och avlägsna fett. Och när förbränningen minskar kan fettcellerna växa sig större och medföra ökad vikt.

Det vita fettet och det bruna fettet

Till vänster i bilden ser du de bruna fettcellerna och till höger de vita fettcellerna.