Mand kan ikke lukke bukserne, fordi han er blevet tykkere med alderen

Därför blir du tyngre när du blir äldre

Många människor går upp i vikt med åldern och forskare har längre undrat varför. Men nu har en ny studie konstaterat varför viktökning och ålder ofta går hand i hand.

Du har inte ändrat dina kostvanor och du motionerar inte mindre. Ändå upplever du att din vikt kryper uppåt i takt med att du blir äldre.

Viktökning och ålder har i många år varit ett välkänt och gåtfullt fenomen i vetenskapens värld. Men nu ser det ut som om en svensk studie har hittat orsaken till de åldersrelaterade kilona.

Forskare från Karolinska Institutet har upptäckt att kroppens så kallade "lipid turnover", minskar med åldern och gör det lättare för oss att gå upp i vikt.

Vitt fett ansamlas

Kroppen har två sorters fettvävnad - det vita och det bruna fettet. I båda fetvävnaderna ansamlas fett i triglycerider, som är en grupp av fettämnesmolekyler även kallade lipider. Trots denna likhet har det vita och det bruna fettet två olika syften.

Medan det vita fettet lagrar överflödig energi till senare användning, använder kroppen det bruna fettet till att skapa värme när vi fryser.

Kroppen behöver alltså båda typerna av fettvävnad för att fungere, men det måste finnas en balans i mängden. Får vi för mycket av det vita fettet kan det leda till ökad vikt och hälsoproblem.

Kroppen har sitt eget sätt att reglera det vita fettet. Det sker genom processen lipid turnover, som är balansen mellan den mängd fettceller som lagras och avlägsnas från fettvävnaden.

När kroppens lipid turnover minskar påverkar det alltså kroppens förmåga att förbränna och avlägsna fett. Och när förbränningen minskar kan fettcellerna växa sig större och medföra ökad vikt.

Viktökning på 20 procent

I den nya studien undersökte forskare fettcellerna hos 54 män och kvinnor under en period på upp till 16 år. Studien gjordes genom att det togs biopsier på försökspersonernas fettvävnad, som sedan åldersbestämdes utifrån kol-14-datering.

Kol-14-datering är en metod som kan datera organisk materia utifrån dess innehåll av den radioaktiva kol-14-isotopen.

Resultaten visade att alla försökspersoner upplevde en minskning i lipid turnover i takt med att de blev äldre och att de försökspersoner som inte kompenserade med att inta färre kalorier i genomsnitt gick upp 20 procent.

Hur kan man ge ned i vikt med åldern?

Även om kroppens förbränning naturligt minskar med åldern är det möjligt att hålla vikten eller gå ned i vikt.

Det kräver dock att du kompenserar genom att motionera mera och minskar kaloriintaget.