Kopp med kaffe

Så mycket koffein finns det i dina drycker

Mer än en tredjedel av världens befolkning dricker kaffe dagligen. Men hur påverkas kroppen av den dagliga dosen koffein och är det hälsosamt överhuvudtaget i längden?

Mer än en tredjedel av världens befolkning dricker kaffe dagligen. Men hur påverkas kroppen av den dagliga dosen koffein och är det hälsosamt överhuvudtaget i längden?

Shutterstock

Vad är koffein?

Koffein är ett kemiskt ämne som liksom exempelvis nikotin och morfin tillhör gruppen alkaloider. Dessa tre ämnen har samtliga det gemensamt att de har en stimulerande effekt på det centrala nervsystemet.

Koffein finns i mer än 60 olika växter, inklusive:

  • Kaffebönor
  • Kolanötter
  • Kakaobönor
  • Tebuskar

Precis som nikotin i tobaksplantor fungerar koffein som ett naturligt bekämpningsmedel som skyddar växten från insektsangrepp.

För människor är dock koffein ofarligt i måttliga mängder. Det finns till och med forskning som tyder på att det kan vara rent hälsosamt.

Är koffein hälsosamt?

Det finns inget ohälsosamt med att dricka kaffe varje dag. Tvärtom visar studier från 2017 att ett dagligt intag av koffein har en förebyggande effekt på kroniska sjukdomar som Alzheimers, Parkinsons sjukdom och typ 2 diabetes.

Det kan dock vara en idé att skippa kvällskaffet. Koffein har en uppiggande effekt på hjärnan vilket gör att många känner sig piggare och mindre utmattade när de har druckit koffeinhaltiga drycker.

Studier visar att koffein blockerar adenosinreceptorer i hjärnan som annars bidrar till att främja känslan av trötthet. Därför kan koffein ha en negativ effekt på sömnkvaliteten.

Även om sömnbrist under lång tid är skadligt för hälsan, finns det ingen forskning som har påvisat skadliga långtidseffekter av koffeinintag.

Efter fem timmar har koffeinet i kroppen halverats och tröttheten kommer tillbaka.

Koffein i olika drycker

Även om kaffe är den vanligaste källan till koffein är den långt ifrån den enda. Coladrycker, te, kakao och energidrycker innehåller också koffein.

Här kan du se hur mycket koffein som finns i olika drycker.

Här kan du se hur mycket koffein som finns i olika drycker.

Hur mycket koffein är det i kaffe?

Det finns cirka 85 milligram koffein i en 125-milliliters kopp vanligt kaffe.

Hur mycket koffein är det i koffeinfritt kaffe?

Det finns mellan tre och sex milligram koffein i en 125-milliliters kopp koffeinfritt kaffe.

Hur mycket koffein är det i kakao?

Det finns mellan sex och tio milligram koffein i ett 200-milliliters glas kakao.

Hur mycket koffein är det i svart te?

Det finns 47-90 milligram koffein i en kopp med 230 milliliter svart te. Mängden koffein beror på vilket te det rör sig om, hur länge teet drar och hur varmt vattnet är.

Hur mycket koffein är det i grönt te?

Det finns 20-45 milligram koffein i en kopp med 230 milliliter grönt te. Mängden koffein beror på vilket te det rör sig om, hur länge teet drar och hur varmt vattnet är.

Hur mycket koffein är det i vitt te?

Det finns 6-60 milligram koffein i en 230 milliliters kopp vitt te. Mängden koffein beror på det vilket te det rör sig om, hur länge teet drar och hur varmt vattnet är.

Hur mycket koffein är det i matcha-te?

Det finns 35 milligram koffein i ett gram matchapulver.

Hur mycket koffein är det i Coca-Cola?

Det finns 34 milligram koffein i en 330-milliliters Coca-Cola burk. Det finns 42 milligram koffein i en burk Coca Cola light av samma storlek.

Hur mycket koffein är det i Redbull energidryck?

Det finns 80 milligram koffein i en 250-milliliters burk Redbull.

Hur mycket koffein är det i Monster energidryck?

Det finns 160 milligram koffein i en 500-milliliters burk med Monster energidryck. Detta motsvarar cirka fyra koppar espresso.

Hur mycket koffein kan du konsumera på en dag?

Den rekommenderade dagliga dosen koffein är 400 milligram, vilket motsvarar fyra till fem koppar kaffe. Toleransen varierar dock från person till person och beror bland annat på personens vikt.

Enligt Morten Hesse, psykolog och docent vid Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet är det särskilt viktigt för gravida kvinnor att hålla sig till den rekommenderade dosen kaffe: Koffein har en negativ effekt på graviditeten. Dricker man för mycket kaffe är risken för att förlora barnet större, konstaterar han.

Anledningen är att metabolismen är nedsatt under graviditeten och då särskilt under den sista trimestern. Det gör att koffeinet omsätts långsammare i slutet av graviditeten, vilket kan påverka fostrets vikt och öka risken för missfall.

Om du får för mycket koffein kan du också uppleva biverkningar såsom:

  • Sömnlöshet
  • Huvudvärk
  • Uttorkning
  • Yrsel
  • Ångest.

Dessa biverkningar uppträder endast vid en koffeinkoncentration i blodet på mer än 15 milligram per liter, enligt professor i biomedicin och nutrition
Lars Ove Dragsted.

Produkter med mycket koffein kan leda till överdos

Vid en koncentration i blodet på över 80 milligram per liter kan man tala om en dödlig dos.

Det motsvarar att en vuxen dricker tio liter kaffe på några timmar utan att utsöndra vätskan igen, vilket i princip är omöjligt.

Det är snarare koffeinkällor som koffeinpiller eller energidrycker med betydligt högre koncentrationer man bör vara uppmärksam på.

Koffeinpiller på en sked

Koffeinpiller finns att köpa på apotek och har en uppiggande effekt. Särskild försiktighet bör dock iakttas för att inte överskrida den rekommenderade dagliga dosen av koffein när du tar koffeinpiller.

© Shutterstock

Ett koffeinpiller innehåller mellan 100 och 200 milligram koffein, vilket innebär att du efter blott två tabletter har nått den rekommenderade maxdosen.

Att ta mer än fem koffeinpiller kan få ödesdigra konsekvenser.

Svart te
© Shutterstock

Koffeinets historia

Koffeinhaltiga drycker har konsumerats i många olika kulturer i tusentals år.

I dag får stora delar av världens befolkning en daglig koffeindos genom energidrycker, coladrycker, kakao, kaffe eller te, men förr i tiden var drogen betydligt mer exklusiv.

Redan omkring år 1000 f.Kr. det upptäcktes kinserna att det fanns koffein i teblad.

Då ansågs te vara en lyxvara i linje med siden. Kaffe, som i dag är den vanligaste koffeinkällan, upptäcktes dock först år 850 e.Kr. i Etiopien.

Det var först på 1400-talet som kaffebönor började rostas och därefter spred sig kaffedrickandet snabbt till arabvärlden och senare Europa.

Efterfrågan ökade och ledde till att europeiska imperialister på 1600-talet anlade kaffeplantager i kolonierna i Afrika och Karibien.

Läs även Världens farligaste droger.