Forskare: Grått hår kan återfå sin färg

"Ett grått hår är och förblir grått". Det har tidigare varit den gängse uppfattningen bland forskare. Men nu avslöjar en nyligen publicerad studie att det faktiskt är möjligt att få tillbaka hårfärgen med vissa förändringar i livsstilen.

Färglösa, stela proteinkedjor, som spirar fram och blandar sig med de mer än 100 000 andra hårstråna i din hårbotten.

Grått hår är en naturlig del av kroppens avancerade åldringsprocess, och när en hårsäck väl har förlorat sin färg, så finns det ingen väg tillbaka – det var vad forskarna trodde fram till nu.

I början av 2020 avslöjade stamcellsforskare från Harvarduniversitetet att stress faktiskt ger grått hår. Och i maj upptäckte forskare från Columbia-universitetet i New York att de färglösa håren kan återfå sin färg trots allt, om vi förändrar vår livsstil och är mindre stressade under en period.

Vägen till grått hår

1. Stamceller i de övre hudlagren utvecklas till melaninproducerende celler kallade melanocyter. De vandrar ned i botten av hårsäcken.

2. Melanocyterna bildar pigment som ger håret dess karaktäristiska färg. Melanocyterna transporterar in pigmentet i hårstrået.

3. Med åldern börjar stamcellerna att dö. Det bildas inte längre melanocyter att färga håret, varpå håret blir grått.

4. Varje hårsäck och hårtyp har sitt eget förlopp – därför kan ett hårstrå bli grått flera år före ett annat. Närhår förlorar ofta färgen först – sedan huvudhåren, skägget, kroppsbehåringen och till sist ögonbrynen.

Hårstrå förvånade forskarna

I den nyligen publicerade studien samlade forskarna in 397 hårstrån från 14 försökspersoner med olika etnisk härkomst. Först sökte forskarna efter hårstrån som hade färg i spetsen, men var färglösa vid rötterna, för att undersöka hårets åldrande.

Men till forskarnas överraskning fann de också otaliga hår under mikroskopet som hade färg inne vid hårrötterna och var färglösa längre ut på strået. Det vill säga motsatsen till vad de hade förväntat sig.

En närmare analys av proteinerna i de insamlade hårstråna avslöjade att de grå delarna av håren innehöll stora mängder av så kallade mitokondriella proteiner, som bland annat utsöndras när kroppen är under stress och som dessutom är kopplade till åldrande.

Visste du att... ditt hår växer snabbare på sommaren?

Under sommarmånaderna ger en blandning av färre hårstrån, mer värme och näring idealiska tillväxtförhållanden för proteinet keratin, som är den främsta beståndsdelen i vårt hår.

Stress sätter sig i håret

Upptäckten fick forskarna att fråga försökspersonerna om deras mest och minst stressade perioder under de senaste tolv månaderna med exakta datum.

Och då blev studien ännu mer intressant. För med vetskapen om att ett människohår i genomsnitt växer 1,016 centimeter i månaden kunde forskarna koppla ihop specifika livshändelser med mängden färg i hårstrået.

Resultaten visade att hårets färglösa områden stämde med perioder då försökspersonerna hade befunnit sig under extra stor press. Ett bra exempel var en 30-årig kvinnlig försöksdeltagare, som hade ett färglöst område på omkring två centimeter i sina hårprover – området stämde exakt med en tvåmånadersperiod då hon var separerad från sin partner. Och en annan försöksdeltagare återfick färgen i flera hårstrån under en två veckor lång semester.

Forskarna understryker att de bara har tittat på enskilda hårstrån och alltså ännu inte kan dra någon slutsats kring om vi kan återfå färgen i hela håret genom att slappna av. Men enligt dem antyder studien att det mänskliga åldrandet inte nödvändigtvis är en linjär process och att den i en del fall kan bromsas eller vändas.