Forskare förlänger livslängd med 24 procent

Jakten på längre liv och inbromsat åldrande hos människor är ett enormt och vittomfattande forskningsområde. Men nyckeln till hur vi får ett par extra år här på jorden finns i cellens innersta hålrum, konstaterar man i en ny studie som har genomförts på möss.

Föreställ dig att bli 102,5 år gammal, vara frisk och i fin form med ett lågt kolesterlvärde – och löpa minskad risk att drabbas av cancer.

Det är vad biologerna bakom en ny studie om åldrande och livslängd har lyckats realisera – åtminstone vad gäller deras försöksmöss.

Försöksmössen levde 24 procent längre tid än placebogruppen. De var slankare, mer alerta och hade lägre kolesterolvårde – och de utvecklade färre fall av cancer.

Orsaken finns att hitta i artificiellt framställda superlånga telomerer.

En telomer utgör en del av dna-strängen i en cell med en cellkärna – och är samtidigt änden på varje kromosom. De finns inte bara i möss. De finns även i dig.

Superlånga telomerer förlänger livet

Telemorer förhindrar fusion med andra kromosomer – och de förhindrar fysisk nedbrytning av kromosomernas ändar. Eller snarare: De gör ett försök.

För i takt med att vi blir allt äldre, så blir telomererna allt kortare. Cellnedbrytningen har med andra ord inletts. Därför har vetenskapen i många år sneglat på just telomererna.

Och nu kan forskarna ha hittat vad de sökte efter. Den nya studien visar nämligen att försöksmöss som får mikrodoser av fosterstamceller, som är rika på superlånga telomerer – och sedan avlas – lever betydligt längre än andra möss.

Från mus till människa

Telomererna i fosterstadiet är dubbelt så långa som hos fullvuxna. Och det kan vara nyckeln till en förlängd livslängd.

Forskarna är ännu osäkra på när ett liknande försök kan genomföras på människor. Men de tror att resultatet från försöken på ett relativt litet antal möss visar att det finns ett starkt samband mellan telomerernas längd och livets längd.

Bara det måste öppna nya dörrar för åldrandeforskning, anser de.

Åldrande i människocell

undefined

I dag har forskare en någorlunda exakt bild av varför vi blir gamla. Och nu har de dessutom en konkret lösning på hur cellernas åldrande kan stoppas.

Det är inte bara en faktor som gör att en cell åldras. Det är samspelet mellan flera faktorer som leder till att cellen försvagas – och till slut dör.