Moerk og lys hud.
© Lotte Fredslund & Shutterstock
Människan - Åldrande

Åldras ljus hy snabbare än mörk?

Det kan se ut som om personer med mörk hy inte åldras lika mycket som ljushyade personer. Ligger det något i det?

Generna och livsstilen spelar en avgörande roll för hudens åldrande, men även hudfärgen påverkar hur tidigt de första rynkorna framträder.

Ljus hy åldras snabbare än mörk, vilket framför allt har med pigmentet melanin att göra.

Melanin bidrar till att ge huden färg. Människor med ljus hy producerar en mindre mängd melanin, medan människor med mörk hy producerar mer. Mörkhyade personers melanin är dessutom av en annan, särskilt tjock och mörk typ, så kallat eumelanin. Melanin skyddar huden genom att absorbera solens strålar och omvandla strålningen till ofarlig värme.

Mängden melanin i huden motsvarar olika stark solkräm. Mörk hy hos personer av afrikanskt ursprung ger i allmänhet samma skydd som en solkräm med upp till faktor 13. I jämförelse är en genomsnittlig vit europé bara skyddad med upp till faktor tre.

Melanin är hudens egen solkräm

• Produktion

Melanin produceras av en typ av celler som kallas melanocyter, detta som en reaktion på solljus.

• Effekt

Melanin omvandlar 99,9 procent av solens ultravioletta strålning till oskadlig värme.

Mörk hy ger ett bättre skydd mot hudcancer än ljus hy. Hudcancer är tio gånger vanligare bland vita än bland svarta människor.

En studie från år 2014, utförd av cellbiologen Mel Greaves, visade att albiner i afrikanska länder löper betydligt större risk att drabbas av hudcancer än deras landsmän med mörkare hy. Det får Greaves att tro att hudcancer är något som har påverkat evolutionen och som har lett till utveckling av mörk hy.

Teorin är att när de tidiga människorna för cirka två miljoner år sedan började förlora sin kroppsbehåring, så gynnades individer med mörkare hy genom det naturliga urvalet.