Vetenskapens värsta jobb

De gräver i döda valar, dyker ned i vulkaner och låter sig isoleras i flera år. Vissa forskare har ett jobb som definitivt är värre än ditt.

Olivier Grunewald

Testastronauter isolerar sig på jorden

Testastronauter tillbringade 17 månader i en 180 kvadratmeter stor rymdfarkostsimulator under Mars500-projektet. Experimentet visade att de blev fysiskt passiva, sov sämre och visade tecken på depression ju längre "resan" varade.

Mars500Crew/ESA

Valslaktare skär i ruttet kött

Lukten av rutten fisk är ingenting emot lukten från en rutten val. Ändå utsätter en grupp marinbiologer sig för stanken i timmar när en val dör. Iförda gummidräkter skär biologerna ut delar av valen för att komma åt organen och ta prover på dem.

R. SELLERS/SPORTSPHOTO/Polfoto

Vulkanolog kryper på kraterkanten

Temperaturen är över kokpunkten när vulkanologerna ger sig in i stridens hetta. 2010 klättrade den italienska forskaren Dario Tedesco, iförd en skyddsdräkt, in i kratern på den aktiva vulkanen Nyiragongo i DR Kongo för att samla prover av lava, sten och gas.

Olivier Grunewald

Marinbiologer dyker ner i stora slemklumpar

Forskare från bland annat universitetet i den italienska staden Trieste har dykt ned i stora slamklumpar i Medelhavet för att ta prover med nålar. Slemmet, som på engelska heter marin mucilage, består av mikroskopiska döda och levande organismer.

University of Trieste

Psykolog studerar apors samliv

Beteendepsykologen Paul Vasey från University of Lethbridge i Alberta har studerat makakernas könsdrift och kom bland annat fram till att även om både honor och hanar har sex med andra apor av samma kön, undviker kvinnorna att ha sex med nära släktingar.

Paul Vasey

Zoologer använder den egna kroppen som lockbete

Ju fler blodiglar som fäster sig på fötter och ben, desto bättre. Mark Siddall från Natural History Museum i New York vadar genom våtmarker, regnskogar och träsk för att undersöka blodiglarnas blodsugande beteende och hur de förhindrar att blod koagulerar.

Verena Timtschenko/Shutterstock

Grottforskare tog sig ned drygt två kilometer under marken

Pavel Demidov kravlar sig upp från sumpen (en vattenfylld del av en grotta) – den djupaste sumpen i världens djupaste grotta, Veryovkina Cave i Georgien, 2018. En vecka senare var sumpen översvämmad och forskarna lyckades precis fly undan från de underjordiska översvämningarna. Världens djupaste grottexpedition nådde 2 212 meter ner under jordytan.

Robbie Shone