Forskare återskapar ljudet av Stonehenge

I dag återstår bara hälften av Stonehenge, men när det cirkulära monumentet var intakt, fungerade det som en enorm högtalare, visar nya försök.

Acoustic Research Centre/University of Salford

Det imponerande byggnadsverket Stonehenge i södra England omgärdas av mystik. Arkeologerna är fortfarande inte säkra på vilket syfte den 30 meter breda stenringen ursprungligen hade, och kanske har monumentet använts till vitt skilda sorters ceremonier genom århundraden.

För de stenåldersmänniskor som vallfärdade till platsen har den dock säkert varit en överväldigande syn – och troligen även en fantastisk ljudupplevelse, visar ny forskning.

Experiment med en modell av Stonehenge visar att ljudet i stencirkeln har haft lång efterklang.

© Acoustic Research Centre/University of Salford

Experter i akustik från University of Salford i England har skapat en modell av Stonehenge i skalan 1:12 och placerat den i ett så kallat ljuddött rum för att undersöka stenringens akustiska egenskaper.

Ljudet hängde kvar i luften

Modellen har skapats med utgångspunkt i forskarnas bästa förslag till hur det kompletta Stonehenge såg ut för cirka 4200 år sedan. Den innehåller 157 stenar, medan det bara återstår 64 hela stenar i dagens Stonehenge.

Samtliga stenar i modellen av Stonehenge har skapats genom en lång process. Först friformsframställde forskarna miniatyrkopior (till vänster) i 3D-skrivare utifrån laserskanningar av de riktiga stenarna. Därefter användes kopiorna till att skapa gjutformar för de slutliga modellstenarna (till höger), som är gjorda av ett särskilt gips med rätt akustiska egenskaper.

© Acoustic Research Centre/University of Salford

I det ljuddöda rummet placerade forskarna högtalare och mikrofoner både innan- och utanför modellen. Ljudmätningarna visade att insidan av stencirkeln fungerade som en förstärkare, som förlängde ljudens efterklang.

Ett ljuds efterklang mäts i hur lång tid det tar för ljudnivån att sjunka med 60 dB från den ursprungliga ljudnivån. I Stonehenge var efterklangen på 0,6 sekunder. Det kan jämföras med efterklangen på 0,4 sekunder i ett vanligt vardagsrum, och 2 sekunder i en stor, modern koncertsal.