Gröna biffar är bättre än bussresor
Huvudslutsatsen i studien är att växtbaserade proteinprodukter är den överlägset bästa investeringen mätt i minskade koldioxidutsläpp i relation till omkostnaden för omställningen.
Analytiker inom livsmedelsområdet kommit fram till att en investering på en biljon dollar – cirka 10 biljoner kronor – rent konkret kan skona miljön från 4,4 gigaton växthusgaser.
Det är tre gånger mer än cementindustrins klimatvänliga investeringar för samma belopp, och 22 respektive 11 gånger effekten av flygbranschens och vägtransportens gröna omställningar.
Det innebär med andra ord att dina växtbaserade biffar sparar betydligt mer på klimatkontot än ett utbyte av flygresor mot busstransport.
Skär bort elva procent av växthusgaserna
Produktionen till det globala skafferiet står för cirka 26 procent av dagens växthusgaser, av vilka djurhållningen står för 15 procent.
Redan i fjol sammanställde BCG en prognos för 2025, där växtbaserat protein enligt analytikerna skulle utgöra elva procent av vårt totala proteinintag.
Om den uppskattningen håller kommer vi att uppnå en besparing på 0,85 gigaton växthusgaser fram till 2035, vilket motsvarar att 95 procent av alla flygplan vid den tiden inte längre skulle släppa ut koldioxid.
Men om vi i morgon byter ut vår köttkonsumtion mot en växtbaserad kost, kan vi med vi dagens teknik kan vi redan 2030 komma upp på en klimatbesparing på 6,1 gigaton.
FN väntar sig att om knappt tio år kommer att släppta ut cirka 55 gigaton växthusgaser, som vi alltså kan reducera med elva procent med grönt på våra tallrikar.
Många gör bytet på grund av klimatet
BCG har frågat både växt- och köttätare om deras kost och 31 procent av de tillfrågade veganerna nämner klimathotet som huvudorsak till att de bytt ut köttet mot grönt på tallrikarna.
Även hälsan framhävs som en viktig faktor, eftersom 75 av de tillfrågade växtätarna tycker att de har fått en hälsosammare kost genom undvika köttprodukter i kundkorgen.
Enligt BCG investerades drygt sju miljarder kronor i vegetariska livsmedel 2019. Analysföretaget påpekar dock att livsmedelsindustrin sammanlagt har investerat långt mindre pengar i gröna alternativ än andra industrier har gjort – trots livsmedelsindustrins möjlighet till enkla förändringar på klimatområdet.
BGC poängterar att matrevolutionen börjar med att den enskilde konsumenten lägger om sina matvanor.