Diesel släpper ut 2,66 kilo koldioxid per liter, men samtidigt har dieselmotorn en något bättre bränsleekonomi. Det resulterar i att dieselmotorn är något bättre för klimatet.
Tåget sparar mest koldioxid
Under 2019 jämförde brittiska forskare utsläppen från olika transportformer.
Värst var inrikesflyget, med 255 gram utsläppt koldioxid per person och kilometer.
En bensinbil släpper ut cirka 192 gram och dieselbilen 171 gram, vilket ger 5,8 respektive 5,1 kilo koldioxid för en resa på 30 kilometer. Men med fler personer i bilen sjunker mängden koldioxid per person avsevärt.
De brittiska elbilarna i studien släpper ut 53 gram koldioxid per kilometer. I Norden är siffran dock närmare 0 på grund av den höga andelen grön el – till exempel kommer 90 procent från av Norges el från vattenkraft.
Det mest klimatvänliga är tågtrafiken. Det elektriska Eurostartåget släpper till exempel bara ut sex gram koldioxid per person och kilometer.
Syret försvinner sakta
Utsläppen av kol från fossila bränslen, som binder luftens syre, kan direkt mätas i atmosfärens innehåll. Under de senaste 20 åren har alltså 19 procent av varje miljon syremolekyler försvunnit årligen.
Den minskande mängden syre är dock knappast ett hot mot livet.
Även i de mest pessimistiska prognoserna från FN:s klimatpanel, IPCC, kommer syrehalten i atmosfären enbart sjunka från dagens 20,94 procent till 20,77 procent år 2300.