År 2022 åkte 24 forskare från Nya Zeeland till Antarktis för att studera havsströmmar, smältvatten och klimatförändringar. Här kan du uppleva expeditionen i bilder.

1. Forskare transporteras till shelfisen
Forskarna från Nya Zeeland är på väg till Antarktis till den så kallade Ross shelfis, en flytande ismassa lika stor som Frankrike. Längs vägen tankas planet med bränsle som lämnats kvar av transportteamet som transporterar tung utrustning via land.

2. Tält smälter snön
Var och en av de 24 forskarna övernattar i sitt eget tält. För att hålla värmen sover de på termiska madrasser. Tälten blir relativt varma, särskilt under sommarmånaderna, och sjunker därför långsamt längre och längre ner i snön.

3. Varmvatten borrar ner till havet
Forskarna använder en så kallad varmvattenborr för att ta sig ner genom isen. Borren smälter hålet med cirka 90-gradigt vatten. Det kräver stor precision, eftersom utrustningen ständigt hotar att frysa fast och sätta stopp för hela expeditionen.

4. Sensorer hämtar data från havet
Efter att forskarna har smält ner ett hål genom shelfisen sänker de ner vetenskaplig utrustning i vattnet under isen – däribland ljudsensorer som mäter havsströmmar och borrutrustning som kan hämta prover från havsbotten under Antarktis.

5. Oväntat liv dyker upp från djupet
En kamera sänks 350 meter ner i havet under shelfisen och plötsligt fylls bilden av ett myller av kräftdjur. Forskarna är förvånade över att liv kan existera i det kalla vattnet långt från solens ljus, och fyndet skapar rubriker över hela världen.

6. 3D-bilder visar isens struktur
Radarenheter i lådor släpas regelbundet långsamt över isen bakom en snöskoter. Mätningarna gör det möjligt för forskarna att avbilda inlandsisarna i tre dimensioner, vilket hjälper dem att kartlägga konsekvenserna av klimatförändringarna på Antarktis.
7. Fraktplan flyger hem forskare
Ett C130-flygplan, mer känt som Hercules, transporterar forskarna tillbaka till Nya Zeeland. Passagerarsäten kan installeras längs sidorna av flygplanets lastrum, men det är inte designat för passagerarkomfort och skakar därför rejält.