Hur blir lastbilstrafiken grön?
Vägarna är tätt packade med lastbilar som förbrukar massor av bränsle. Varför kan de inte drivas av batterier?

Större elbilsbatterier kan först låta som ett enkelt sätt att göra lastbilar gröna. Tillverkare som Volvo har redan satt i gång.
Men även om dagens batteriteknik lätt driver elbilar som Tesla eller VW ID.4, så är den fortfarande behäftad med problem inom tung transport som flyg, tåg, fartyg och lastbilar.
Förklaringen finns i begreppet energitäthet, som går ut på att bränsle jämförs med dess innehåll av energi. Tätheten mäts exempelvis i megajoule, MJ, per kilo.
Tunga batterier hämmar lastbilar
Vanlig bensin har en energitäthet på 46,4 MJ/kg, medan dieselns energitäthet ligger på 44,8 MJ/kg. Det kan jämföras med att ett bra litiumjonbatteri levererar 0,72 MJ/kg.
Om en ellastbil ska ha med sig samma mängd energi som finns i 100 kilo diesel, skulle det alltså krävas ett batteri som vägde sex ton – som skulle ha till konsekvens att lastbilen kommer att rymma lika mycket mindre.