Mästare i förklädnad redo för ­attack

Nysningar, feber och rinnande snor. Nu är det influensasäsong igen och varje år insjuknar miljontals människor. Läkarna försöker förhindra smittan genom vaccinationer, men viruset är en en mästare på att kamouflera sig och lurar kroppens försvar genom små förändringar.

Dag 1-2: Smitta

Atjooo! Din kollega hinner inte hålla handen för munnen innan hans nysning skickar iväg ett moln av salivdroppar i drygt 100 kilometer i timmen.

I dropparna finns miljontals viruspartiklar som far ut på kontoret i jakten på nästa offer, som inom ett par dagar kommer att drabbas av influensan.

Viruspartiklar angriper via luftvägarna

Viruspartiklar från en person som har drabbats av influensa kan hänga i luften och smittar innan sjukdomens utbrott i kroppen.

1. Avresa

Många viruspartiklar lämnar kroppen, allt för att infektera så många personer som möjligt. En nysning smittar från två dagar före sjukdomsutbrottet.

2. Transport

Partiklarna färdas i salivdroppar som kan flyga en hel meter. Vissa använder mikroskopiska droppar, så kallade aerosoler, som kan sväva i timmar.

3. Ankomst

Viruset hamnar i luftvägarna hos ett nytt offer, där det fortplantar sig i slemhinnans celler. ­Risken att insjukna ökar med antalet partiklar.

Dag 3-7: Sjukdom

Det första hindret för viruspartiklarna är cellerna i slemhinnorna i näsan och i halsen.

Viruset tar över produktionsapparaten i en cells inre, som används för att bilda nya viruspartiklar som kan sprida infektionen till andra celler längre ner i luftvägarna.

Invasionen sker emellertid inte utan kamp.

När ett virus når en cell känner känsliga proteiner på ytan genast igen partikelns främmande utseende. Proteinerna skickar en varning om angreppet till cellens inre, varefter ett moln av giftiga ämnen skjuts ut.

Samtidigt sänder cellen ut en signal som aktiverar vita blodkroppar i immunförsvaret. Så kallade T-celler och naturliga mördarceller förgiftar de infekterade cellerna och hindrar viruset från att föröka sig och sprida sjukdomen.

Om kroppen tidigare har varit smittad med samma typ av influensa har kroppen ett recept på vilka antikroppar som kan användas för att stoppa viruset. Men om virustypen är okänd pågår kampen längre. Då måste kroppen nämligen först uppfinna en ny antikropp som passar till det okända viruset.

Försvaret är påfrestande för kroppen och ger upphov till symptom som rinnande näsa, feber och smärta. Sjukdomen har brutit ut.

Immunförsvarets kamp gör kroppen sjuk

undefined

Kroppens kamp mot influensan skapar sjukdomssymptom som snuva, hosta och feber. Viruspartiklarna måste ta upp kampen mot immunsystemet innan de kan sprida sig och fullborda smittan. Striden i kroppens inre är orsaken till de flesta symptomen.