Det kan kännas bra att ge sig iväg på sin elcykel och lämna resten av fältet på cykelbanan. Kanske är det därför som den batteridrivna cykelns popularitet har vuxit stadigt i Europa de senaste åren.
Men om man ser till elcykelns betydelse för vår fysiska aktivitetsnivå är den långt ifrån jämförbar med effekten av att trycka pedalerna i botten på en gammaldags cykel.
Detta är en av huvudslutsatserna i en ny studie som en grupp forskare just har publicerat i den vetenskapliga tidskriften BMJ Open Sport & Exercise Medicine.
Studien bygger på data från 1 250 elcyklister och 629 konventionella cyklister från olika delar av Tyskland.
Med hjälp av en smartklocka ombads cyklisterna att registrera cykelturens tid, tillryggalagd sträcka och puls varje gång de satt sig på cykelsadeln under fyra veckor.
Vanliga cyklister tog fler turer med högre puls
Utifrån de insamlade uppgifterna tittade forskarna på om de två grupperna av cyklister nådde FN:s hälsoorganisation WHO:s rekommendationer om 150 minuters fysisk aktivitet per vecka vid måttlig intensitet – eller 75 minuter vid hög intensitet.
Och resultaten visar att det var betydligt fler av de vanliga cyklisterna som nådde WHO:s rekommendationer för fysisk aktivitet.
Därmed nådde 35 procent av de traditionella cyklisterna målet om 150 minuters fysisk aktivitet per vecka med måttlig intensitet, medan detsamma gällde 22,4 procent av elcyklisterna.
Konventionella cyklister tog också i genomsnitt fler veckoturer på tvåhjulingen än vad elcyklisterna gjorde. Totalt satte de vanliga cyklisterna sig på sadeln cirka sex gånger i veckan, att jämföra med cirka fyra cykelturer i veckan av gruppen elcyklister.
Pulsen var också i genomsnitt högre hos de vanliga cyklisterna jämfört med de cyklister som fick hjälp av ett elbatteri under cykelturen, visar studien.
Cyklisterna på vanliga cyklar hade en snittpuls på 119 slag per minut jämfört med ett snitt på 111 slag per minut för elcyklisterna.
Elcyklister når WHO:s mål i mindre utsträckning
Med andra ord tenderade cyklisterna på elcyklar att ta färre och mindre fysiskt krävande turer än de konventionella cyklisterna.
Däremot bekräftar studien resultaten från tidigare studier som visar att elcyklar har potential att få äldre, överviktiga och andra personer med fysiska begränsningar att börja trampa – vilket inte nödvändigtvis skulle vara fallet om de bara hade tillgång till en vanlig cykel .