Vetenskapen slår fast: Tidsresor är möjliga

Tillsammans med elsprutande djur och brinnande sprängämnen är tidsresor några av de starkaste vapen i succéserien Game of Thrones. Det låter som ren science fiction. Men i verkligheten pratar partiklar på var sin sida om jordklotet med varandra enligt en kvantteori som möjliggör tidsresor och teleportation.

HBO Nordic

Tidsresor

Bran Stark är förlamad från midjan och ned, men kan resa i tiden.

Är tidsresor möjliga?

I Game of Thrones kan Bran Stark resa i tiden och påverka både det förflutna och framtiden. Sådana tidsresor är inte möjliga i verkligheten men enligt en nyligen bekräftad kvantteori kan framtiden principiellt förändra det förflutna.

Teorin heter retrokausalitet och presenterades av två fysiker 2018. Den beskriver hur atomära partiklar som elektroner och fotoner inte bara kan förflytta sig obehindrat fram och tillbaka i tiden, utan även kan påverka fysiska tillstånd – så att din lunch i morgon kan ge dig magont i dag.

Teorin grundas på försök från 1982, då den franske fysikern Alain Aspect sammanflätade två elektroner genom att få dem att krocka med varandra.

I och med sammanflätningen koordinerades partiklarnas tillstånd så olösligt att deras spinnriktning alltid var motriktad – även när de fanns i detektorer så långt ifrån varandra att de omöjligt kunde utbyta signaler i mätningsögonblicket.

Hittills har forskare trott att koordineringen skedde snabbare än ljusets hastighet, men enligt denna teori sker den i det förflutna.

När fysiker mäter den ena elektronen och konstaterar dess spinnriktning, färdas den tillbaka till sammanflätningsögonblicket, och de två partiklarna färdas sedan framåt i tiden i koordinerat tillstånd.

Sammanflätade partiklar möjliggör tidsresa

Flera försök har visat att när fysiker låser fast den ena av två sammanflätade partiklari en spinnriktning så rör sig den andra genast åt motsatt håll – även om partiklarna befinner sig långt ifrån varandra. Enligt en ny teori sker koordineringen i det förflutna.

• NU: Mätning låser spinn

En forskare mäter på elektron A, som tidigare har sammanflätats med elektron B. Mätningen tvingar partikeln att vridas moturs.

• DÅTID: Partiklar koordineras i dåtid

Med fastlåst spinn färdas elektron A tillbaka till den tidpunkt då partiklarna samman­flätades. De båda elektronerna koordinerar sin spinnriktning med två fotoner, som kommer från sammanflätningen.

• NU: Koordinering sker omedelbart

Båda elektronerna färdas fram i tiden till mätnings­ögonblicket i nuet, då en mätning av elektron B visar att den vrids moturs. Koordineringen ser ut att ske omedelbart.

Wildfire

Världens mest explosiva ämne, nitroglycerin, kan spränga en byggnad men tar inte fyr.