Vad händer om jag träffas av en protonstråle?

Hålig som en ost, skuren rakt av med ett lasersvärd eller – ehm – rynkfri för evigt. Det kan hända lite av varje om du hamnar i vägen för en protonstråle från CERN:s Large Hadron Collider.

Strålen med protoner från Large Hadron Collider vid forskningscentret CERN är en extremt energirik partikelstrålning. Men strålen är även mycket smal och fokuserad.

En person som står helt stilla skulle troligen bli genomborrad i bokstavlig mening, eftersom cellerna skulle försvinna där strålen träffar.

En person som rör sig genom strålen skulle sannolikt skäras i två delar, som av ett lasersvärd i en Star Wars-film.

Protonstrålning är gynnsam och skadlig som radioaktivitet

Protonstrålar delar egenskaper med radioaktiv strålning och används bland annat som cancerterapi. Men strålning kan vara skadlig i för stora mängder.

Den ryske forskaren Anatoli Bugorski träffades 1978 av en protonstråle, som förlamade vänstra sidan av hand ansikte och bland annat gör att huden i dag inte ser ut att åldras: När han rynkar pannan förblir vänster sida rynkfri.

Läs mer om Bugorskis tragiska olycka här.

Men du kan mycket väl överleva med ett mikroskopiskt hål genom kroppen från en protonstråle.

1978 arbetade den ryske forskaren Anatoli Bugorski på sin doktorsavhandling partikelfysik, när han uppäckte ett problem med partikelacceleratorn U-70.

När han försökte hitta felet råkade han sticka in huvudet framför strålen och träffades.

1978 var U-70 den mest kraftfulla acceleratorn i världen med en energi på 70 GeV (gigaelektronvolt), men protonstrålen från LHC vid CERN är i dag nästan 100 gånger kraftfullare.

Efteråt berättade Bugorski om en ljusglimt “…starkare än tusen solar”.

I dag har Bugorski en skallig fläck på hjässan, där strålen träffade och han är döv på ena örat.

Vänster sida av ansiktet är förlamat på grund av nervskador – förlamningarna förhindrar rynkor, vilket gör att den vänstra sidan ser yngre ut än den högra. Bugorski lider även av lindrig epilepsi.