Element 115
Fysik - Periodiska systemet

Forskare framställer nytt grundämne

Med framställningen av grundämne nr 115 har vetenskapen lagt till ännu ett grundämne i periodiska systemet.

En internationell grupp forskare från Lunds universitet har skapat ett nytt grundämne - grundämne nummer 115 - genom att slå ihop två andra grundämnen i en gigantisk partikelaccelerator i Tyskland. Därmed kan de lägga till ännu ett ämne i periodiska systemet, som är vetenskapens stora översikt över universums alla grundämnen.

Det nya grundämnet finns ingenstans i naturen och det försvann igen en sekund efter att forskarna hade skapat några få atomer av det.

Jorden runt på en sekund

Forskarna framställde grundämne 115 genom att slå ihop två lättare grundämnen. I en hel månad bombarderade de en tunn folie av grundämnet americium (atomnummer 95) med kalciumjoner (atomnummer 20). Tillsammans har de två grundämnena 115 protoner, och just därför blev produkten av dem grundämne 115.

Kalciumjonerna accelererades till en hastighet på omkring 30 000 kilometer i sekunden i acceleratorn. Med den farten skulle jonerna kunna resa jorden runt på lite över en sekund.

Tyngre än uran

Gemensamt för konstgjorda grundämnen är att de är tyngre än uran - grundämne nr 92 - som är det tyngsta grundämne som existerar i naturen. Därför kallas de transuraner. Grundämnen med atomnummer högre än 104 kallas dessutom supertunga grundämnen.

Partikelfysikerna drömmer om att framställa ett supertungt grundämne som kan leva längre än några få bråkdelar av en sekund. Kärnfysiska beräkningar visar att grundämne 126 kanske kommer vara så stabilt att forskarnas drömmar kan gå i uppfyllelse.