Fysik - Periodiska systemet

Hur uppstod grundämnena?

Allt är uppbyggt av knappt 100 olika grundämnen, men varifrån kommer de?

De första väteatomkärnorna bildades i kärnprocesser omedelbart efter Big Bang. Ett par sekunder senare föll temperaturen till under tio miljarder grader, och då kunde vätet fusionera till helium. Långt senare bildades de tyngre grundämnena.

När ett gas-moln kollapsar under sin egen tyngd och bildar en stjärna, kan vätekärnorna fusionera till kol, kväve, syre och så vidare upp till järn. Grundämnentyngre än järn bildas i stjärnornas skal genom neutroninfångning samt när mycket tunga stjärnor exploderar som supernovor.

Det har dock varit lite av ett mysterium hur de lätta grundämnena som litium, beryllium och bor kommit till, eftersom de inte kan överleva förhållandena i stjärnor.

Nyligen lyckades forskare i Ohio bekräfta en teori som säger att dessa ämnen bildas när protonstrålning från rymden med ljusets hastighet sliter sönder kolatomer i interstellära moln. Forskarna studerade bildningen av litium i moln nära tunga stjärnor, och den levde med stor exakthet upp till förutsägelserna.

Läs mer om grundämnen.