Shutterstock & BiM

Överviktig partikel trotsar fysikens lagar

W-partikeln har vägts och funnits för tung. Förstå varför partikeln som är i spel vid radioaktivitet hotar att kullkasta den kända fysiken – och hur partikelns viktproblem skulle kunna kasta ljus över den mörka materien.

Allt känt i universum – från avlägset belägna galaxer till aminosyrorna i din kropp – beskrivs av standardmodellen, fysikens bibel. Den förklarar vilka partiklar atomerna består av och vilka krafter som styr dem.

Standardmodellen är världens mest framgångsrika vetenskapliga teori. Den har bland annat gjort det möjligt att utveckla modern elektronik. Teorin har dock flera stora brister. Den förklarar exempelvis inte gravitationen.

Därför arbetar fysikerna ständigt med att förbättra standardmodellen. För tio år sedan inleddes ett stort projekt för att väga W-partikeln, en kraftpartikel som är i spel vid radioaktivitet. När resultatet offentliggjordes år 2022 fick det fysikerna att höja på ögonbrynen.

Tvärtemot alla förväntningar visade de mycket noggranna mätningarna att W-partikeln är rätt mycket tyngre än vad standardmodellen förutsäger.

0,09 procent avviker den nya mätningen av W-partikelns massa från standardmodellens förutsägelse.

Det är första gången någonsin som den illustra teorin vederläggs av ett försök. Förvånansvärt nog har det emellertid gjort många fysiker entusiastiska.

I många år har de nämligen varit på jakt efter en bättre teori, som förklarar både gravitationen och den mystiska mörka materien.

Gravitationen saknar en partikel

Sedan 1930-talet har tusentals försök visat att allt i universum består av ett fåtal byggstenar, så kallade elementarpartiklar, som lyder under fyra fundamentala naturkrafter.

Den bästa beskrivningen av hur byggstenarna och naturkrafterna samverkar är standardmodellen, som utvecklades på 1970-talet och som sedan dess har bekräftats och utökats av ett stort antal försök.

Enligt standardmodellen överförs naturkrafterna till atomerna av så kallade kraftpartiklar, men den beskriver bara kraftpartiklarna bakom tre av naturkrafterna: elektromagnetisk kraft, stark växelverkan och svag växelverkan.

Gravitationen saknar fortfarande en kraftpartikel.

©

Standardmodellen beskriver de minsta beståndsdelarna

Redan i början av 1900-talet upptäckte Albert Einstein och Max Planck att ljuspartikeln överför elektromagnetisk kraft.

Entusiasmen var därför stor när fysiker vid Cern, den europeiska forskningsorganisationen för partikelfysik, år 1983 visade att även en annan naturkraft, svag växelverkan, överförs av partiklar: W-partikeln och dess tvilling Z-partikeln, som ligger bakom radioaktivt sönderfall i atomkärnan.

Därmed stod det klart att två av de fyra naturkrafterna överfördes via så kallade kvantpartiklar.

Sedan dess har forskare dokumenterat att även den starka växelverkan, som håller ihop atomkärnan, fungerar med hjälp av kraftpartiklar.

År 2012 fulländades standardmodellen när en grupp fysiker vid Cern upptäckte den teoretiskt förutsagda Higgspartikeln, som ger alla de atomära byggstenarna och kraftpartiklarna sin massa.

Partiklar överför naturkrafterna

Via partiklar styrs atomerna av tre naturkrafter. Standardmodellen beskriver elektromagnetisk kraft, som vi bland annat erfar som ljus, stark växelverkan, som håller ihop atomkärnorna, och svag växelverkan, som ligger bakom radioaktivitet.

Ljuspartiklar driver elektromagnetismen

Elektromagnetism, till exempel ljus, sprids med ljuspartiklar från atom till atom. När en atom träffas av en ljuspartikel för den upp en elektron i ett högre energitillstånd. När elektronen sedan faller tillbaka igen avges en ny ljuspartikel.

Gluoner limmar ihop atomkärnorna

Atomkärnans neutroner (till vänster) och protoner består av kvarkar. Den starka kärnkraften håller ihop dem med hjälp av kraftpartiklar, gluoner (gula). Denna kraft är extremt stark; kärnkraft fungerar genom att man klyver atomkärnor och friger energin.

© Shutterstock & BiM

W och Z ligger bakom svag växelverkan

Radioaktiva ämnen är instabila för att de har för många neutroner i atomkärnan i förhållande till antalet protoner. För att återfå stabiliteten omvandlas en neutron till en proton med hjälp av W- och Z-partiklar och avger då en elektron.

Nu hotar emellertid de nya mätningarna av W-partikelns massa att kullkasta hela modellen.

W-partikeln är 0,09 procent för tung

I april 2022 offentliggjorde fysikerna vid den nu nedlagda Tevatronacceleratorn i USA sina resultat av vägningar av fyra miljoner W-partiklar.

Resultatet är den hittills mest exakta mätningen av W-partikelns massa, som forskarna anger till 80,43335 miljarder elektronvolt (GeV), motsvarande 85 protoners massa.

Trots att det bara är 0,09 procent mer än vad standardmodellen förutsäger rör det sig om en stor avvikelse. Standardmodellens osäkerhetsmarginal är nämligen bara 0,01 procent.

Kollisioner mellan protoner och antiprotoner i Tevatronacceleratorn gav upphov till fyra miljoner W-partiklar, som fysikerna har använt för att mäta kraftpartikelns massa.