Finns det en övre temperaturgräns?

Temperaturskalans absoluta nollpunkt är den nedre gränsen för hur kallt det kan bli. Finns det en motsvarande absolut toppunkt på temperaturskalan?

Precis som det finns en absolut nollpunkt vid -273,15 grader Celcius, så finns det – enligt gällande fysikaliska teorier – också en övre temperaturgräns på cirka 1,42 x 10^32 eller 142 miljoner miljoner miljoner miljoner miljoner grader Celcius.

Denna temperatur kallas Plancktemperaturen efter den tyske fysikern Max Planck, som var först att förutse dess existens.

Temperaturen hos ett ämne är ett uttryck för vibrationerna i de partiklar ämnet består av. Ju varmare ämnet är, desto snabbare vibrerar dess partiklar.

Vid den absoluta nollpunkten är alla partiklar helt stilla, och det innebär att inget ämne kan bli kallare. Planck insåg att det även finns en övre gräns för hur snabbt partiklar kan vibrera.

Hetaste punkten finns på jorden

Under försök i partikelacceleratorn LHC på CERN har forskarna uppmätt den högsta temperaturen någonsin, då protoner med enorm energi kolliderade med blyjoner och återskapade universums ursoppa.

Vibrationshastigheten bestämmer nämligen våglängden och därmed färgen på det ljus en varm kropp utsänder. En glödhet metall blir exempelvis allt mer vitglödande ju varmare den blir.

Våglängden blir kortare i takt med att temperaturen stiger, men enligt kvantmekaniken når våglängden sitt absoluta minimum vid Plancktemperaturen.

Det sätter alltså en övre gräns för hur varmt ett ämne kan bli.

ALICE-detektorn vid CERN har uppmätt den högsta temperatur som forskarna känner till i universum.