Sort hul

Gott nytt år! Här är vetenskapens största bedrifter under 2010-talet

Ett nytt decennium är på intågande och om det för med sig lika många vetenskapliga innovationer som sin föregångare kommer 2020-talet att bli en riktig fest för forskarna.

Gensax gav oss makt över liv

Genetikernas största paket under julgranen på 2010-talet var gensaxen CRISPR. Snart kan sjukdomar som muskeldystrofi och blindhet botas.

Gensaxen CRISPR användes för första gången 2015 och gör att forskarna kan redigera gener med oerhörd precision. Tekniken är så effektiv att den har potential att utrota världens alla genetiska sjukdomar.

CRISPR fungerar genom att en så kallad genetisk spårhund söker upp den gen som ska manipuleras.

Därefter klipper ett enzym itu båda strängarna i dna-spiralen, varefter den oönskade genen – exempelvis en sjukdomsgen – tas bort och strängarna sätts ihop igen.

Kan skapa hälsosammare livsmedel och bota sjukdomar
Utöver att ta bort sjuka gener kan genetikerna föra in en ersättningsgen i hålet, vilket kan tillföra organismen nya egenskaper.

I lantbruket kan metoden exempelvis skapa hälsosammare livsmedel genom att förhindra att allergener tar sig in i våra grödor.

Störst potential finns dock inom medicinen. Lyckade kliniska försök ger hopp om att bota cancer medan djur-försök har lett till förväntningar om att vi en dag kan bota muskeldystrofi, cystisk fibros och blindhet

En annan möjlighet är att utrota ärftliga sjukdomar via gen-redigering av befruktade ägg där de manipulerade arvsanlagen förs vidare i alla kommande generationer.

Forskarna oroar sig dock för att CRISPR ska miss-brukas för att skapa så kallade designade barn med blå ögon, matematisk talang, stor empati eller starka muskler.

Forskarna har givit fem apor ärftliga sjukdomar genom att redigera deras gener.