iltmolekyle

Fysiker hittar ny källa till syre i rymden

Skaffa lite guld och kombinera det med koldioxidmolekyler i hög hastighet. Det är den enkla principen bakom en ny metod som över tid både kan hjälpa fysiker att skapa syre i rymden och avlägsna koldioxid från vår atmosfär.

Här på jorden är syremolekyler som bekant mycket vanliga, men ute i rymden är de sällsynta.

Därför var det en jätteöverraskning när rymdsonden Rosetta 2015 hittade stora mängder syremolekyler i den väldigt tunna atmosfären runt kometen 67P.

Först trodde astronomerna att syret kom från kometens inre, men 2017 lanserade fysiker vid Caltech-institutet i USA en annan hypotes.

Möjligtvis bildades syremolekylerna genom att koldioxid (CO2) från kometen först accelererades av solvinden och därefter brakade in i kometen igen.

Fysiker og reaktor

Amerikanska fysiker har byggt en reaktor som kan framställa syremolekyler genom att skjuta koldioxid mot en guldfolie.