Christer Fuglesang

7 frågor till professorn

1992 blev partikelfysikern Christer Fuglesang astronaut vid den europeiska rymdorganisationen, ESA. Om det hade varit möjligt skulle han gärna velat möta en viss norsk upptäcktsresande medan denne fortfarande levde.

NASA

Fråga 1: När visste du att du skulle bli forskare?

Under det sista året av min kandidatexamen i teknisk fysik i början av 1980-talet blev jag mer och mer intresserad av partikelfysik. Det var vid den tidpunkten som jag beslutade mig för att doktorera och göra karriär som forskare.

🎬 Se Christer Fuglesang berätta om möjligheterna med rymdforskning

Fråga 2: Vem är din största inspirationskälla?

Albert Einstein, utan tvekan. Han var en helt otrolig begåvning och hans arbete inom fysiken har haft en enorm betydelse.

Fråga 3: Vilken är människans största bedrift?

Att vi har förbättrat levnadsstandarden för de flesta människorna under det senaste århundradet, samtidigt som antalet människor i världen har ökat enormt. Ska jag peka ut en enstaka händelse blir det definitivt månlandningen.

Fråga 4: Vad är du mest stolt över att ha uppnått i ditt arbete?

Att vara en del av det team som hjälpte till att bygga Internationella rymdstationen (ISS). Jag är också stolt av att ha utfört ett antal experiment på ISS och rymdstationen Mir – flera av experimenten publicerades därefter i tidskriften Nature.

Christer Fuglesang