Pangea

Pangea - Vad var Pangea?

En gång i tiden var nästan alla landområden på jorden samlade i en enda stor kontinent, Pangea. Hur uppstod den och varför delade den upp sig i dagens kontinenter?

Claus Lunau

Pangea

Pangea var en så kallad superkontinent, som tills för cirka 200 miljoner år sedan samlade nästan alla landområden på planeten.

Redan i början av 1900-talet insåg den tyske meteorologen Alfred Wegener att Afrika och Sydamerika en gång hade suttit ihop. Han lade fram teorin att det var likadant med de övriga världsdelarna och gav den enorma kontinenten namnet Pangea, som betyder ”allt land” på grekiska.

Superkontinenter samlar landmassan

Teorin utvecklades år 1988, då forskarna R. Damian Nance, Thomas Worsley och Judith Moody visade att Pangea varken var första eller sista gången planetens alla landområden varit samlade.

Merparten av alla landområden på jorden stöter nämligen med jämna mellanrum ihop i en global kollision och ger upphov till en superkontinent, som sedan bryts upp och återigen släpper världsdelarna fria.

Global kollision skapade Pangea

Superkontinenten Pangea skapades av en kollision mellan kontinentalplattorna, som jordens landmassor vilar på.

Pangea Ultima är nästa superkontinent

Pangea, jordens senaste superkontinent, började delas för cirka 200 miljoner år sedan, mellan de två geologiska perioderna trias och jura, då dinosaurierna härskade.

Sedan dess har världsdelarna drivit isär och öppnat stora havsbäcken, som Atlanten och Indiska oceanen.

Geologerna är ense om att vi i dag befinner oss nära maximal spridning av kontinenterna, innan de återigen börjar samlas till nästa superkontinent, Pangea Ultima, om ytterligare cirka 200 miljoner år.

Pangea Ultima

Pangea Ultima kommer att bli jordens nästa superkontinent.