Kräldjur dominerade australisk istid

Jätteormar, komodovaraner och krokodiler härskade i näringskedjan i istidens Australien. Det visar nya studier av fossil som har samlats in under de senaste 15 åren.

Under den senaste istiden dominerades världen av stora däggdjur – den så kallade megafaunan – men i Australien var det kräldjuren som härskade överst i näringskedjan.

Det visar undersökningar av fossil från de senaste 15 åren.

Forskare vid University of Queensland i Australien har gått igenom fynden och drar slutsatsen att Australien under istiden
genomgick våldsamma omvälvningar som radikalt förändrade djurlivet.

Enorma kräldjur var näringskedjans härskare

Fram till för 40 000 år sedan var de största rovdjuren jätteormar, landlevande krokodiler med långa ben och komodovaraner på 200 kilo, men förändringar i klimatet slog efterhand ut de stora kräldjuren.

Komodovaraner var bland de stora kräldjur som fanns överst i näringskedjan i Australien under istiden. Senare ersattes de av rovdjur som människan förde med sig.