Tiden er den fjerde dimension
Tema

Tankespinn

Vissa frågor är så stora att de har gäckat ­forskarna i århundraden. Oavsett om vi någonsin får svar på frågorna driver jakten på svaren oss mot nya insikter.

Fysikerna faller fritt när det gäller gravitationen
Fysik

Fysikerna faller fritt när det gäller gravitationen

En fallskärmshoppare susar mot jorden och en smartmobil dusør ned i asfalten. Gravitationen drar i allt, men trots det vet forskarna fortfarande inte hur kraften överförs. Följ jakten på svaret och få en överraskande titt in i universums egenheter.

23 Minuter

Black Friday: Svarta hål punkterar vårt universum
Svarta hål

Black Friday: Svarta hål punkterar vårt universum

IEinstein trodde inte att de existerade och Stephen Hawking ägnade en stor del av sitt liv åt dem. Under ett århundrade har universums svarta hål splittrat, fascinerat och mystifierat astrofysikerna. I dag är forskarna överens om att de svarta hålen förekommer runtom i universum, men de är fortfarande fulla av hemligheter.

Forskarna är evigt liv på spåret
Åldrande

Forskarna är evigt liv på spåret

Föreställningen om ungdomens källa och evigt liv är lika gammal som människan själv. Trots det är det först under de senaste 50 åren som vetenskapen har närmat sig förklaringen till varför vi åldras och vad vi kan göra åt det. Någon mirakelkur har de inte hittat, men de har med tiden blivit ganska säkra på var de ska söka efter den.

Nu ska fysiker starta om tiden
Tiden er den fjerde dimension
Relativitetsteorin

Nu ska fysiker starta om tiden

“Den berömde fysikern Roger Penrose argumenterar fö ratt ”ett stort gammalt universum” är samma sak som ”ett nytt ungt universum” och att universum kommer att nollställa tiden och återfödas i en ny stor smäll. Om han har rätt är vårt uni­versum kanske bara ett i raden av oändligt många i en pärlrad.” 🤯🤯🤯

29 Minuter

Att drömma är den bästa terapin

Att drömma är den bästa terapin

Vi sover bort en tredjedel av våra liv och ingen vet egentligen varför. Hjärnforskarna har presenterat otaliga teorier, men de är fortfarande inte eniga.

Fysikerna är på jakt efter ingenting
Naturlagar

Fysikerna är på jakt efter ingenting

Jakten på det absoluta tom­rummet, där ingen materia finns och där varken energi eller ­krafter råder, har pågått i tre årtusenden. Under ­tiden har ­filosofer och fysiker försöktframställa det absoluta ­vakuumet både i praktiken och i teorin – men naturen tycks motarbeta dem. Så snart tomrummet visar sig för ­forskarna fylls det upp igen av nya upptäckter och insikter.

Nu vet vi var universum slutar
Kuinka suuri avaruus on?
Universum

Nu vet vi var universum slutar

Det mesta av universum kommer vi aldrig att se, därför att det rör sig bort från oss snabbare än ljuset. Men astronomerna har ett förslag på hur stort det är och hur det ser ut.

Din IQ följer dig hela livet
Intelligens

Din IQ följer dig hela livet

Är vår IQ konstant hela livet? Det är en av alla obesvarade frågor om intelligens. När en skotsk psykolog hittade en gammal mätning av 87 000 skolbarns intelligens fick han en unik chans att hitta svaret.

Forskarna är på väg att avskaffa vår art

Forskarna är på väg att avskaffa vår art

En art i särklass. Så tenderar vi att se på oss själva, men andra varelser knappar in på oss och kanske är människan, såsom vi känner den, inte alls en art.

Nu skapar forskare liv i laboratoriet
Naturen

Nu skapar forskare liv i laboratoriet

Vad är liv? Forskarna vet inte, eftersom de bara känner till livet på jorden. Nu ska de därför skapa konstgjort liv för att få lättare att hitta liv i rymden.

28 Minuter

Finns oändlighet i verkligheten?
Fenomen inom fysiken

Finns oändlighet i verkligheten?

I årtusenden har tänkare funderat över oändlighet. Som en gäckande orm slingrar den sig in i matematiken men varje gång den sticker upp huvudet i fysiken uppstår olösliga paradoxer. Först för hundra år sedan lärde sig matematikerna att räkna med oändliga mängder, men en viktig fråga återstår: Finns oändligheten bara i siffrornas teoretiska värld eller är den en del av verkligheten?

30 Minuter