Svart sol varnade för död och olycka

Under drygt 3 000 år ansågs solförmörkelser vara ett tecken på motgång, och det var inte helt gripet ur luften. Vidskepelsen kostade många människor livet – samtidigt som andra vände mörkret till sin fördel.

Solförmörkelse fick huvuden att rulla

I det gamla Kina var solförmörkelser en fruktad händelse.

När solen försvann och lade riket i mörker trodde kineserna att den hade blivit upp-äten av en drake. Endast genom att skjuta upp pilar i luften och spela högljutt på trummor kunde man skrämma draken och få tillbaka solen.

© Sheldon museum of art

Trots befolkningens vidskepelse var kinesiska astronomer långt framme rent vetenskapligt. Redan för mer än 2 000 år sedan kunde de nämligen räkna ut när de stora himlakropparna skulle skymma varandra.

Det gällde dessvärre inte de kejserliga hov­astronomerna Hsi och Ho. Hösten år 2134 f. Kr missade de en solförmörkelse, och när landet och folket plötsligt befann sig i mörker utbröt panik

Den kinesiske kejsaren Zhong Kang blev rasande, och han dömde båda astronomer­na till döden genom halshuggning.

TILBUD TIL DIG: Oplev sjælden solformørkelse i Chile

I år rammer en total solformørkelse naturområdet Lake District i Chile, og med Illustreret Videnskab kan du opleve det fantastiske fænomen på første parket.

Med solformørkelsen som den store finale har vi sammensat en uforglemmelig rejse, hvor du skal nyde det bedste, Chile kan tilbyde - fra udsøgt gastronomi til vulkanske vandreture og meteorsværme, der bader himlen i stjerneskud.

Jeg vil booke min rejse nu

Du rejser selvfølgelig med et hold af astronomiske eksperter, heriblandt en professor i astrofysik og en prisbelønnet astro-fotograf.

De står alle klar til at svare på dine spørgsmål og guide dig til at få det bedste billede af solformørkelsen og rummets hemmeligheder.

Tre hurtige om rejsen:

• Hvorhen: Chile
  • Hvornår: 9. december - 15. december
  • Hvorfor: En total solformørkelse er en oplevelse, du aldrig glemmer

Tag på et astronomisk eventyr med Illustreret Videnskab og giv dig selv et minde for livet.

Men skynd dig - der er kun begrænsede pladser!

Vis mig rejsetilbuddet nu

Vilda djur åt Solen

Mörker förkunnade kungens matförgiftning

När en solförmörkelse den 2 augusti 1133 lade stora delar av England i mörker sågs det som ett dåligt omen. Solför­mörkelsen inträffade nämligen samtidigt med kung Henrik I:s och hans armés avfärd mot Frankrike, som då lydde under den engelska kronan.

”Elementen visade sin sorg över denne store mans avfärd från England”, påstod en kröni­keskrivare, som även noterade att det sällsynta fenomenet ”väckte oro i männens hjärta”.

På sätt och vis fick de oroliga rätt, för Henrik I kom aldrig hem till England igen.