10 vetenskapliga ljuspunkter som du kanske har missat

2020 framstår för oss alla som ett skräckår. Men ur vetenskapens perspektiv har de senaste tolv månaderna levererat det ena genombrottet efter det andra.

1. Artificiell intelligens avslöjar bröstcancer

Forskare spenderar flera år med att "utveckla" proteiner från deras spiralform, det vill säga att förstå deras fina tredimensionella struktur. I 3D-strukturen döljer sig exempelvis hemligheten bakom varför vissa proteinfel medför sjukdomar.

Nu har Googles artificiella intelligens DeepMind utvecklat proteiner på bara ett par dagar.

I januari diagnosticerade DeepMind dessutom bröstcancer med samma precision som läkare, fast 30 gånger snabbare.

• BETYDELSE: Genombrottet kan exempelvis leda till bättre läkemedel och snabbare behandling.

2. Proteiner spolar tillbaka tiden flera miljoner år

Proteiner i en tand har placerat Homo antecessor på mänsklighetens släktträd.

Genom att kartlägga proteiner i en 850 000 år gammal tand har forskare från Köpenhamns universitet slutligen placerat den omdiskuterade arten Homo antecessor på mänsklighetens släktträd – tillsammans med oss, neandertalarna och denisova-människorna.

Resultatet har uppnåtts med hjälp av en ny teknik, som har utvecklats av centren EvoGenomics och GeoGenetics vid Köpenhamns universitet.

I stället för att hämta genetisk information i fossiler i form av dna kan tekniken utvinna den ut de mer hållbara proteinerna – som nu kan ge oss kunskaper om människor och djur som levde för flera miljoner år sedan.

• BETYDELSE: Metoden kommer att på sikt fylla i hålen i människans släktträd.

Proteiner identifierar vårt upphov

Bombardemang, kollisioner och kretslopp. Forskarna utsätter urgamla proteiner för ett flertal påfrestningar, och resultatet är en detaljerad mätning av proteinernas beståndsdelar, som kan ge information om våra förfäder.

3. Forskare uppfinner artificiellt blod

I år kunde forskare för första gången skapa syntetiska röda blodkroppar som är trogna kopior av den äkta varan.

Cellerna är uppbyggda kring en byggnadsställning av kiseldioxid siliciumdioxid, som sedan avlägsnas och efterlämnar en konstgjord version med blodets unika förmågor.

• BETYDELSE: De artificiella cellerna kan utrustas med läkemedel och fraktas till specifika områden i kroppen via blodbanorna.

4. Pandemi begränsar koldioxidutsläpp

Coronapandemin reducerade koldioxidutsläppet med mer än åtta procent. Varken finanskrisen eller andra världskriget medförde samma reduceringar.

© Hans Joachim Schellnhuber, et al.

Coronaviruset fick överlägset flest rubriker. En av de positiva biverkningarna av virusutbrottet var att utsläppet av växthusgaser minskade med 8,8 procent under det första halvåret av 2020, jämfört med 2019.

Minskningen beror på lägre elproduktion, mindre trafik och färre flygresor.

• BETYDELSE: Minskningen gynnar inte klimatet på sikt, men demonstrerar hur utsläppet av koldioxid kan reduceras.

5. Dinosaurievävnad ger hopp om Jurassic Park

Kranium av dinosaurien Hypacrosaurus stebingeri

Kranieben från Hypacrosaurus stebingeri har avslöjat förstenade versioner av dinosaurie-dna.