Ända sedan européerna nådde Påskön år 1722 har de stora statyerna varit en gåta.

© Shutterstock
Forntiden - Historia

Forskare löser hattgåta

Ända sedan européerna kom till Påskön år 1722 har de stora statyerna gett upphov till mängder av frågor. Nu har arkeologer ett av svaren.

I århundraden har det varit ett mysterium hur Påsköns invånare för cirka 500 år sedan kunde placera flera ton tunga, rödaktiga ”hattar” på flera av öns meterhöga statyer.

Nu har forskarna kommit fram till att hattarna – så kallade pukauer – placerades på huvudena först efter att statyerna rests. Det skriver arkeologer i tidskriften Journal of Archaeological Science.

Hattarna rullades på plats

Hattarna höggs sannolikt ut som stora cylindrar ur öns röda klippor, varpå de rullades fram till de färdiga statyerna. Med hjälp av ramper och kraftiga rep fästes de på huvudena för att till sist huggas till så att de fick sin hattform.

Hypotesen bygger på detaljerade rekonstruktioner av pukauerna baserade på flera hundra högupplösta bilder. Dessutom har arkeologerna hittat otaliga fragment från pukauerna nedanför statyerna.

Med hjälp av ramper och kraftiga rep rullades de uthuggna stencylindrarna på plats på huvudena. En färdighuggen pukau väger upp till tolv ton, så cylindrarna var kolossalt tunga.