Shutterstock

Tutankhamon var invalid: Mannen bak masken

För 100 år sedan hittade Howard Carter den enda orörda graven i Konungarnas dal och gjorde en dittills bortglömd farao berömd. Den vackra graven har förtrollat oss ända sedan dess. Först nu vet vi emellertid sanningen om mannen bakom guldmasken.

Med klappande hjärta står Howard Carter framför en dörr som inte har öppnats på över 3 000 år. Det är den 26 november 1922.

I sju år har den brittiske arkeologen letat igenom ökensanden i Konungarnas dal, besatt av tanken på att hitta farao Tutankhamuns grav. Andra arkeologer har hittat tecken på att kungen begravdes just här. De har bland annat grävt ut en keramikkopp med hans namn på. Nu har Carter slutligen hittat det han så målmedvetet letat efter – hoppas han.

Under en hög med tegelstenar har Carter hittat en trappa ner till en igenmurad dörr under marken. Där står han nu med sin mejsel. Han vågar knappt andas när han börjar hugga i murverket.

När öppningen till slut är stor nog sticker han prövande in ett stearinljus. Varm luft som strömmar ut ur gravkammaren får ljuset att fladdra.

Till en början ser Carter ingenting. Men sedan, när ögonen har vant sig vid det svaga skenet, uppenbaras en syn som gör honom knäsvag: Överallt glimmar skatter av renaste guld.

”Makalösa ting!” flämtar han.

Den 26 november 1922 går Howard Carter in i graven, som har legat orörd i drygt 3 300 år. Han vet då inte hur stor arkeologisk skatt han har hittat.

© Hulton Archive/Getty Images

När hålet i muren har vidgats tillräckligt mycket kryper Carter in i graven, där han några veckor senare gör sin största upptäckt.

I en kammare långt in i graven hittar han en sarkofag med en guldkista. När han lyfter av kistlocket möter hans blick ett par anmärkningsvärt levande ögon som stirrar på honom från en helt otrolig dödsmask av guld.

Den elva kilo tunga masken döljer Tutankhamuns ansikte. I dag, 100 år efter Carters upptäckt, har emellertid masken fallit. Med hjälp av dna-analyser och skanningar har forskare kunnat motbevisa den tillrättalagda bilden av en fantastisk härskare och i stället avslöjat att faraon var inavlad och invalidiserad.

Mumien skars upp i bitar

”Egyptologins mest storslagna upptäckt.” En ”Aladdins grotta”.

Tidningar runtom i världen jublar över Tutankhamuns grav, som med sitt överdåd av drygt 3 300 år gamla klenoder överträffar allt som världen tidigare har skådat.

Som en slående kontrast till de enastående skatterna visar sig emellertid mumien vara ett svart, intorkat bylte som sitter ohjälpligt fast i ett tjockt lager av stelnad balsameringsvätska.

Graven innehöll över 5 000 föremål. Rekonstruktionen visar hur förkammaren såg ut när Carter hittade den.

För att få ut kungens jordiska kvarlevor ur kistan tvingas Carter vara hårdhänt. Han sågar helt sonika av armarna, benen och huvudet – och till slut har faraon delats upp i 13 bitar.

Dödsmasken har i princip växt fast i ansiktet, så den avlägsnar arkeologen med glödande ståltråd och varma knivar.

Medan Carter huvudsakligen fokuserar på gravens skatter funderar andra forskare på orsaken till Tutankhamuns död år 1323 före Kristus. Vem eller vad tog livet av den endast 19-årige pojkkungen medan han stod på maktens topp?

Brutet lårben

Den första misstanken är att tonåringen mördades till följd av en brutal maktkamp. Det antagandet stärks av de första röntgenundersökningarna av mumien år 1968.

10 år hann Tutankhamun regera, trots att han dog redan i 19-årsåldern.

Bilderna visar två lösa benbitar i skallen. Ett hårt slag mot bakhuvudet kan ha gett upphov till en sådan skada, men skadan kan också ha uppstått vid ett fall från en stridsvagn.

På åtskilliga väggmålningar visas kungen medan han jagar djur och fiender från sin tvåhjuliga vagn. Kanske råkade han ut för en olycka medan han tävlade, spekulerar bland andra arkeologen Chris Naunton vid organisationen Egypt Exploration Society.

År 2005 ger CT-skanningar nytt liv åt hypotesen om en krasch. De visar att faraon bröt vänster lårben strax innan han dog. Eftersom vävnaden kring brottet inte hade börjat läka måste skadan ha uppstått bara några dagar före hans död.

Skanningar av faraons mumie visar bland annat att han bröt vänster lårben en kort tid före sin död.

© Kenneth Garrett

Brottet i sig var inte dödligt, men Egyptens dåvarande chefsarkeolog Zahi Hawass, som leder undersökningen, tror att det kan ha orsakat en infektion, som i en tid utan antibiotika kostade Tutankhamun livet.

Forskarna hittar dock inga tecken på mord. De konstaterar att skadorna på huvudet måste ha uppstått efter kungens död, antingen när liket balsamerades eller – mer sannolikt – när Howard Carter lösgjorde mumien från kistan.

Dna vittnar om familjeförhållanden

Först år 2010 kan forskarna slutligen sätta punkt för närmare 100 år av spekulationer. Döden kan ha många orsaker, men nu står det klart att Tutankhamun varken mördades eller råkade ut för en olyckshändelse. Pojkens öde var i hög grad beseglat redan vid avlelsen.

Med hjälp av borrar och kanyler har tyska och egyptiska forskare bokstavligt talat arbetat sig djupt in under huden på Tutankhamun, ända in i den kungliga benmärgen.

Ur den har forskarna utvunnit över 3 300 år gammalt dna i ett försök att kasta ljus över Tutankhamuns familjeförhållanden och krämpor, två saker som visade sig vara tätt förknippade med varandra.

130 käppar fick den unge mannen med sig i graven. Flera av dem ser ut att ha varit välanvända.

Som ett led i detektivarbetet har de också tagit benprover med mikroskopiska mängder dna från 15 andra mumier i Konungarnas dal. Vissa av dem vet forskarna redan vilka de är, däribland Amenhotep III, som regerade över Egypten 20 år före Tutankhamun, medan andras identitet är okänd.

Nära släktingar hade sex med varandra

En av de mest gåtfulla mumierna är från grav 55 i Konungarnas dal. Namnet på mumiens kista tycks avsiktligt ha skurits bort i ett försök att dölja den dödes identitet.

När forskarna jämför dna från mumien med arvsmassa från Amenhotep III visar det sig att den döde med 99 procents sannolikhet är faraons son.

Detta faktum gör att forskarna plötsligt kan sätta ett namn och ett ansikte på den dittills okända mumien i grav 55. Den döde kan bara vara Akhenaton, en avskydd farao som några år före Tutankhamuns trontillträde bytte ut Egyptens många gudar mot en enda: Aton.

Skriftliga källor säger ingenting om Tutankhamuns föräldrar, men när forskarna jämför Akhenatons dna med Tutankhamuns faller bitarna på plats: De är far och son.

Tutankhamuns far Akhenaton avskaffade de gamla gudarna och gjorde solen, Aton, till ensam gud.

Och överraskningarna fortsätter att rada upp sig i laboratoriet. Akhenatons förstahustru var den bildsköna Nefertiti, men de genetiska studierna visar att hon mot alla odds faktiskt inte var Tutankhamuns mor.

Pojkkungens dna matchar däremot arvsmassan från en anonym mumie som går under namnet ”Yngre dam”. Just denna kvinna visar sig vara Tutankhamuns mor. Sensationellt nog är hon dessutom syster till Akhenaton.

Förundrat kan forskarna konstatera att Tutankhamuns föräldrar var bror och syster och att pojkkungen därmed var ett resultat av det vi i dag skulle kalla incest.

Tutankhamun gifte sig med sin halvsyster Ankhesenamun.

Mumie-dna skvallrar om kunglig inavel

Genetiska studier visar att Tutankhamuns familj var kraftigt inavlad. Egyptierna kände inte till konsekvenserna av inavel och faraonerna skaffade barn med nära släktingar i släktled efter släktled.

© Kenneth Garrett

Farfadern gifte sig med sin dotter

Tutankhamuns farfar Amenhotep III fick två söner med sin förstahustru, drottning Teje. Den förstfödde dog som ung, så den yngste sonen Akhenaton var den som ärvde tronen. Amenhotep III var dessutom gift med sin och Tejes dotter Sitamun.

© Kenneth Garrett

Fadern fick sonen med sin syster

Som ung gifte sig Akhenaton med Nefertiti och fick sex döttrar. Eftersom Nefertiti aldrig födde någon pojke gifte sig Akhenaton med en av sina systrar, känd som mumien ”Yngre dam”. De blev föräldrar till Tutankhamun.