NB u03 pyramide
Forntiden - Egypten

Pyramider har fler hemligheter

Partiklar från rymden ska nu hjälpa forskarna i jakten på dolda rum och gångar i Egyptens gåtfulla pyramider.

I tre månader har personerna bakom projektet ScanPyramids skannat fyra av Egyptens pyramider för att bland annat avslöja dolda gångar och rum.

Nu tycks arbetet ha burit frukt. Det egyptiska departementet för antikviteter och forntidslämningar har i alla fall nyligen offentliggjort att laget har hittat anomalier i Keopspyramiden i Giza och i den västra flygeln av den röda pyramiden i Dahshur.

Om anomalierna täcker dolda rum vet inte forskarna än, men det kommer de fortsatta undersökningarna förhoppningsvis att avslöja.

Man tar tempen på pyramiderna

I första omgången har forskarna med hjälp av infraröd termografi skannat de fyra pyramiderna, som förutom de ovan nämnda även innefattar Khafre-pyramiden i Giza och den böjda pyramiden i Dahshur.

Forskarna mätte upp temperaturen på de 4?500 år gamla byggnadsverken vid alla tidpunkter på dygnet.

På morgonen värmer solen upp stenarna, och på kvällen svalnar de igen. Oregelbundenheter i uppvärmning och nedkylning kan vara ett tecken på att ett tomrum – till exempel en gång – döljer sig bakom stenarna.

Drönare skapar exakt karta

Under månaderna som kommer ska forskarna göra så kallade myontomografier och exakta 3D-rekonstruktioner av de gamla byggnaderna.

Jorden träffas konstant av myoner – en speciell sorts tunga elektroner – från rymden. Precis som röntgenstrålar flyger myoner igenom mjuka material som vävnad, men absorberas av hårdare material och tunga grundämnen. Myonansamlingar ger på så sätt en bild av bland annat pyramidernas konstruktion.

De exakta 3D-modellerna av pyramidernas inre och det omkringliggande området skapas av två drönare i samarbete med en dator.

Nästa steg: rymdpartiklar

Om cirka en månad börjar forskarna göra de första myonmätningarna i Keopspyramiden.

Den böjda pyramiden i Dahshur. Foto: Shutterstock.

Myontomografin ska bland annat avslöja hur den 4?600 år gamla böjda pyramiden en gång byggdes av den egyptiske faraon, Snofru.