Nefertiti är begravd med Tutankhamun
Forntiden - Egypten

Nefertiti kan vara begravd med Tutankhamun

Nefertiti ligger kanske begravd bakom en hemlig dörr i Tutankhamuns grav.

Många forskare har vigt sina liv åt att leta efter en av forntidens mest berömda och gåtfulla kvinnor: Den egyptiska drottningen Nefertiti, som dog för över 3?300 år sedan. Nu kan kanske jakten avbrytas.

Den brittiske arkeologen Nicholas Reeves hävdar nämligen att hennes jordiska kvarlevor vilar bara några meter från en annan av det gamla Egyptens stora "stjärnor", den unge kungen Tutankhamun.

Nefertiti kan vara dold bakom spökdörr

Nicholas Reeves, som är forskare vid University of Arizona i USA, har närstuderat skanningar av väggarna i Tutankhamuns gravkammare, och under de putsade väggarna tror han sig ha hittat två "spökdörrar" i form av konturer efter öppningar som murats igen och putsats upp.

Reeves förslag är att den ena av de hemliga dörrarna går till ett förvaringsrum, medan den andra – den på nordväggen – leder in till en orörd och hittills okänd gravkammare med Nefertitis kvarlevor.

Reeves menar att graven sannolikt från början uppfördes till Nefertiti, som var Tutankhamuns styvmamma eller kanske till och med biologiska mamma, och att hennes grav därför kan visa sig vara ännu mer överdådig än Tutankhamuns.

Illustration. Igenmurade dörrar leder till Nefertiti

Nicholas Reeves hittat konturerna av två dörrar som var igenmurade i Tutankhamuns gravkammare. Arkeologen hävdar att de båda dörrarna leder till Nefertitis grav samt ett förrådsutrymme:

1. Tutankhamuns gravkammare

2. Nefertitis grav

3. Förvaringsrum

Nefertiti ville gå till sängs med fienden

Om det döljer sig ett spektakulärt fynd i en hemlig gravkammare får vidare undersökningar visa. Om det visar sig vara Nefertitis gran är chanserna stora. För Nefertiti var just – spektakulär.

Hennes liv var lika dramatiskt som hon var vacker. Upplev den berömda drottningen på nära håll i vår gripande skildring av hennes försök att rädda sig själv efter hennes man farao Akhenatons död: