Ända sedan européerna nådde Påskön år 1722 har de stora statyerna varit en gåta.

© Shutterstock

Forskare löser hattgåta

Ända sedan européerna kom till Påskön år 1722 har de stora statyerna gett upphov till mängder av frågor. Nu har arkeologer ett av svaren.

17 juli 2018 av Pernille Mogensen

I århundraden har det varit ett mysterium hur Påsköns invånare för cirka 500 år sedan kunde placera flera ton tunga, rödaktiga ”hattar” på flera av öns meterhöga statyer.

Nu har forskarna kommit fram till att hattarna – så kallade pukauer – placerades på huvudena först efter att statyerna rests. Det skriver arkeologer i tidskriften Journal of Archaeological Science.

Hattarna rullades på plats

Hattarna höggs sannolikt ut som stora cylindrar ur öns röda klippor, varpå de rullades fram till de färdiga statyerna. Med hjälp av ramper och kraftiga rep fästes de på huvudena för att till sist huggas till så att de fick sin hattform.

Hypotesen bygger på detaljerade rekonstruktioner av pukauerna baserade på flera hundra högupplösta bilder. Dessutom har arkeologerna hittat otaliga fragment från pukauerna nedanför statyerna.

Med hjälp av ramper och kraftiga rep rullades de uthuggna stencylindrarna på plats på huvudena. En färdighuggen pukau väger upp till tolv ton, så cylindrarna var kolossalt tunga.

Du kan läsa mycket mer om vår evolution i Illustrerad Vetenskap – ända från stadiet som encellig organism till den moderna människan. Och du kan lära dig mer om vart evolutionen kommer att föra oss på sikt. Teckna en prenumeration nu, så kontrar vi med ett kanonerbjudande:

• 2 nummer av Illustrerad Vetenskap
  • Digital tillgång till de senaste 12 numren av Illustrerad Vetenskap här och nu
  • Tillgång till Moreshop, som är en förmånsbutik för prenumeranter, där du kan köpa produkter till spotpris. Köp till exempel verktyg, sportkläder, klockor, prylar och inredningsartiklar med upp till 70 procents rabatt.
  • Ett par läckra hörlurar från Vinyl Tech.

Och du får hela paketet för bara 99 kronor inklusive porto. Beställ HÄR.