Hvorfor forsvandt neandertalerne?

Varför dog neandertalarna ut?

Det råder delade meningar om varför neandertalarna försvann. Sjukdomar och dålig anpassning är några av forskarnas bästa förklaringar.

Forskarna vet inte med säkerhet varför neandertalarna försvann, men en av flera teorier är att de dog av sjukdomar som de moderna människorna förde med sig när de båda arterna för första gången stötte på varandra för omkring 100000 år sedan.

Neandertalarna blev förkylda

Forskarna har hittat bevis för att neandertalarna smittades med hjärninflammation, tyfus, tuberkulos, kikhosta och till och med vanlig förkylning.

Själv var Homo sapiens relativt immun mot sjukdomarna, men då neandertalarna aldrig tidigare utsatts för smittorna drabbades de illa och gick till slut under helt.

Fyra andra teorier om neandertalarna

Den moderna människan började para sig med neandertalare för omkring 100000 år sedan. Förutom att neandertalarna troligen dog ut på grund av sjukdomar de fick från Homo sapiens spelade såväl vulkaner som dålig anpassning troligen en roll.

1. Homo sapiens trängde in på neandertalarnas revir med sina nya, effektiva redskap – exempelvis pilspetsar och synålar – och konkurrerade ut dem.
  2. Ett vulkanutbrott i Italien för cirka 40000 år sedan fick temperaturen att falla dramatiskt. Kölden slog hårt mot neandertalarna.
  3. Klimatet växlade på bara några hundra år mellan kallt och varmt väder. Det förändrade djur- och växtlivet, och neandertalarna var dåliga på att anpassa sig.
  4. Neandertalarna fick barn med moderna människor, och det blev allt färre helneandertalare kvar. Arten uppslukades av Homo sapiens.