Tema

Din kropp skvallrar om forntiden

TEMA: Blodiga slagsmål har format dina kindben. Förändringar i klimatet har avgjort bredden på dina näsborrar. Och förändringar i kostvanorna för mer än 10 000 år sedan hörs i ditt språk i dag. Överallt på din kropp finns spår av dina förfäders drifter, nederlag och segrar. Och forskare är först nu i färd med att avslöja de dramatiska historier som döljer sig bakom allt från tjockleken på ditt pannben till färgen på dina ögon. Följ med på en rundtur i kroppen – och tillbaka till en avlägsen tid, då förmågan att få gåshud kunde vara skillnaden mellan liv och död.

Ansiktet är ditt starkaste vapen

Ansiktet är ditt starkaste vapen

Ditt ansiktes främsta syfte är att manipulera dina medmänniskor – enligt en ny teori om ansiktets funktion. Andra håller fast vid att våra ansiktsuttryck snarare avspeglar våra innersta känslor. Nu ska ny forskning äntligen lösa ansiktets gåtor.

15 Minuter

Dina förfäders matvanor hörs i ditt språk
Språk

Dina förfäders matvanor hörs i ditt språk

En markant förändring i våra förfäders kost för mer än 10 000 år sedan hörs i våra språk än i dag. Det är slutsatsen i en nyare studie, som bland annat bygger på datormodeller.

2 Minuter

Vi är mycket mer neandertalare än vi tror
Forntiden

Vi är mycket mer neandertalare än vi tror

I dag är vi de enda människorna på jorden, men för några få tusentals år sedan levde våra förfäder nära andra människoarter. Så nära att det syns i dina gener.

18 Minuter

Vad är gåshud?
gåshud vatten

Vad är gåshud?

Både kyla, rädsla och njutning kan provocera fram de små, hårda knottrorna på kroppen. Men varför får vi gåshud och vad är det bra för?

3 Minuter

Evolutionen går även baklänges
Evolution

Evolutionen går även baklänges

Forskning visar att evolutionen inte bara är framåtriktad – djur kan även återfå egenskaper som deras förfäder förlorade för hundratals miljoner år sedan. Det innebär att evolutionen hoppar fram och tillbaka i betydligt större utsträckning än vad forskare tidigare trott, och fenomenet går också att hitta bland människor.

14 Minuter