Denisova - målning av denisovakvinna

Denisova – vad är en denisovamänniska?

Dna-analyser har visat att forntidsmänniskan denisova levde samtidigt som neandertalmänniskan, och att denisovamänniskan har lämnat efter sig genetiska spår hos den moderna människan.

Maayan Harel

Vad var en denisovamänniska?

År 2008 gräver den ryske arkeologen Alexander Tsybankov ut ett fossil från Denisovagrottan i södra Sibirien. Benet är ett litet fragment av ett fingerben som inte är mycket större än ett knappnålshuvud, men fyndets betydelse ska visa sig vara gigantisk.

När benfragmentets dna två år senare analyseras står det nämligen klart att fossilet är 30 000–50 000 år gammalt och kommer från en tidigare okänd människoart.

Arten får namnet denisovamänniska efter sin sista viloplats i den sibiriska grottan, och åren efter det första fyndet hittar forskarna tre tänder och ytterligare ett benfragment i grottan.

Nu ger banbrytande dna-analyser och nya fossil som hittats i Tibet en tydligare bild av den moderna människans ”nya” förfader – och bidrar med ny information i historien om vår arts utveckling.

Denisovagrottan i Ryssland

Denisovagrottan i Ryssland har fått sitt namn efter en eremit vid namn Dennis som bodde där någon gång på 1700-talet. 2008 hittade arkeologer för första gången fossil från den då okända forntida denisovamänniskan.

© Демин Алексей Барнаул

Hur såg en denisova ut?

Ett fragment ett fingerben och en handfull tänder.

Det var allt forskarna från Hebrew University of Jerusalem i Israel hade att gå på när de år 2019 bestämde sig för att återskapa utseendet hos den mystiska denisovaflickan Denisova 11, som hittats i Sibirien.

Men tack vare modern dna-teknik kunde de få fossilen ge en detaljerad bild av flickans fysiska drag.

Denisova - målning av denisovakvinna

Återgivning av den 13-åriga denisovaflickan, Denisova 11, bygger på dna-analyser av fossil. Analyserna visar att denisovamänniskans ansikten var bredare och hade en mer framträdande käklinje.

© Maayan Harel

Genom att analysera de kemiska strukturer i dna som bestämmer vilka gener som är aktiva, de så kallade metyleringarna, kom forskarna fram till totalt 56 fysiologiska drag som skiljer neandertalmänniskan från den moderna människan.

Forskarna drog slutsatsen att denisovamänniskan troligen hade en viss likhet med neandertalmänniskan i form av bland annat ett utdraget ansikte och ett brett bäcken, men att de också hade egna särdrag, till exempel ett bredare kranium och en bredare käke.

Denisovamänniskan liknade neandertalarna mest

Denisovamänniskans utseende jämfört med homo sapiens och neandertalere.

Dna-studier har visat att denisovamänniskan (till vänster) hade en kranieuppbyggnad som påminner mer om neandertalmänniskans (nederst till höger) än om vår egen (överst till höger).

© Maayan Harel/EPA/Ritzau Scanpix/E. Andrew Bennett et al./AAAS/David Gokhman et al./Cell/Shutterstock

Var levde denisovamänniskan?

Dna-analyser av denisovafossilen visade också att denisovamänniskan hade en särskild genetisk variant som hjälper kroppen att hantera syrebrist vid vistelser på hög höjd.

Varför denisovamänniskorna hade förmåga att motstå bergsjuka, trots att de bodde i Denisovagrottan, som bara ligger 700 meter över havsnivån, förvånade forskarna. År 2019 kom dock förklaringen: Det fanns denisovamänniskor även på betydligt högre höjd.

Den slutsatsen kunde man dra sedan en grupp kinesiska forskare undersökt en fossiliserad käke som år 1980 hittades i Baishiyagrottan på Tibetanska högplatån vid Himalaya – på 3 280 meters höjd.

De kinesiska forskarna kom över käkbenet först tre årtionden senare, och då visade proteinanalyser av benet att det kom från en denisovamänniska.

Video: Se rekonstruktion av denisovakäken

Denisovakäken, som var omkring 120 000 år äldre än fossilen från Sibirien, visade att denisovamänniskan utvecklade sin anpassning till hög höjd under ett antal år i de kinesiska bergen före vandringen till Sibirien.

År 2020 visade emellertid en stor dna-kartläggning på Island av 27 000 islänningar att denisovamänniskan troligen var ännu mer geografiskt utbredd än man tidigare känt till.

Den isländska befolkningen bar nämligen spår av dna från denisovamänniskan, vilket innebär att denisovamänniskan troligen levde längre västerut än man tidigare trott.

Karta över de områden där denisovamänniskan levde

Att denisova-dna har hittats i européer tyder på att denisovamänniskor (rött) levde tillsammans med neandertalare (blått).