De första britterna hade mörk hy

Dna-analyser har lett fram till rekonstruktionen av den 10 000 år gamle Cheddar Man med mörk hy, krulligt hår och blå ögon.

Justin Tallis/AFP/Ritzau Scanpix

Lockigt hår, blå ögon och mörk hy. De första britterna liknade inte alls den nuvarande befolkningen, avslöjar nya gene­tiska undersökningar.

Det gäller i varje fall “Cheddar Man”, som är ett 10000 år gammalt skelett hittat i Cheddar Gorge i Somerset, England.

Den nya kunskapen kommer från dna-analyser som Mark Thomas, professor i evolutionär genetik, har utfört i samarbete med Londons naturhistoriska museum.

Analyserna visar att Cheddar Man tillhör en grupp jägare-samlare, som spred sig genom Europa efter den senaste istiden för omkring 11000 år sedan.

Ljus hud tillkom senare

Hudfärg bestäms inte av en enda gen utan av flera gener som sitter på olika kromosomer.

Den ljusa hud som är utbredd i Nordeuropa i dag har av allt att döma uppstått först senare, eftersom ljus hud tar upp mer ultraviolett strålning från solljuset, vilket hjälper till att bilda D-vitamin.

Längre söderut, där solen skiner mer, är ljus hud inte nödvändig. Andra forskare hävdar att ljus hud vann land på grund av att lantbrukarnas kost var fattig på D-vitamin.

Blå ögon gav mer sex

Cheddar Mans blå ögon överraskar inte forskarna, då denna egenskap har visat sig även i dna i skelett från Spanien, Ungern och Luxemburg.

En genvariant ger blå ögon, och forskare tror inte den genvarianten har någon praktisk betydelse.

I stället tror de att genvarianten spreds eftersom blåögdhet gav fler sexpart­ners.