Arkeologiska fynd upptäcks ibland även av vanliga personer som snubblar över forntida lämningar. Här är världens första dator som hittades i ett skeppsvrak av några dykare.

Forntiden - Forntidsmänniskor

3 häftiga fynd som hittats av amatörer

De största arkeologiska fynden hittas inte alltid av professionella arkeologer. Vissa forntida skatter dyker upp av en slump när helt vanliga människor ramlar över dem.

En värdefull bronsklump i ett gammalt skeppsvrak, världens mest kända lerstatyer och 15 000 år gamla grottmålningar.

Några av världens största arkeologiska fynd har upptäckts av barn, bönder och andra som råkat snubbla över betydelsefulla forntidslämningar. Här är tre av de mest spektakulära:

1. **Dykare hittade världens första dator**

För snart 2 000 år sedan sjönk ett romersk fartyg utanför den grekiska ön Antikythera. 1900 hittades fartygsvraket av svampdykare som tog med sig ett ovanligt föremål upp till ytan - en korroderad klump av brons som verkade vara någon form av urverk.

Först 2015, efter hundra år av undersökningar, kunde forskarna konstatera att den så kallade Antikythera-mekanismen användes för att förutsäga sol- och månförmörkelser. Apparaten, som bestod av nära 50 kugghjul, kan kallas för världens första dator.

2. Terrakottakrigare upptäckta av kinesiska bönder

1974 gjorde kinesiska bönder en sensationell upptäckt i närheten av staden Xian. De höll på att gräva en brunn när en spade stötte i huvudet av en lerstaty i naturlig storlek. Sedan dess har arkeologer grävt fram runt 8 000 av soldaterna i den så kallade Terrakottaarmén – samtliga med olika ansiktsdrag och arbetsställningar.

De förstelnade krigarna arrangerades som underjordiska vakter runt den första kinesiska kejsarens mausoleum för 2 200 år sedan.

3. Grottmålningar hittade av 12-åring

1879 höll den spanske amatörarkeologen Marcelino de Sautuola på att undersöka en grotta i Kantabriska bergen i nordvästra Spanien då hans 12-åriga dotter upptäckte några ovanliga målningar på bergsväggarna.

Bilderna, som bland annat föreställer bison, hästar och hjortar betraktades till en början som moderna förfalskningar, men daterades senare till att vara cirka 15 000 år gamla. Fyndet ändrade i grunden forskarnas syn på våra förfäders förmågor.