© Dr Anthony Romilio

Urtidskrokodil vandrade runt på två ben

För första gången har forskare hittat bevis för att några av krokodilens förfäder har gått på bakbenen, precis som T. rex.

Dagens krokodiler krälar fram med alla fyra ben ut åt sidorna, men så har det inte alltid sett ut.

För 120 miljoner år sedan vandrade en krokodil upprest omkring på två ben i vad som är dagens Sydkorea. Det visar fossila fotspår som hittills har varit en gåta för forskarna.

Flygödlor var ett felsteg

Den bästa förklaringen har varit att de har gjorts av flygödlor, men nu har forskare från Sydkorea, USA och Australien uteslutit den möjligheten. Skälet är att det bara finns avtryck av de bakre fötterna. På jorden använde flygödlorna även vingarna för att röra sig framåt, och det finns det inga spår av.

120 miljoner år gamla fotspår visar att en urtidskrokodil har traskat runt på jorden utan att använda frambenen.

© Kyung Soo Kim et al./Nature

I stället drar forskarna slutsatsen att spåren har gjorts av en urtidskrokodil som gick på bakbenen, på samma sätt som de tvåbenta dinosaurierna.

Men till skillnad från dinosaurierna, som gick på tå, har krokodilen satt i hela foten, som vi gör när vi går. På ett av spåren kan forskarna se avtryck av huden på hälen och strukturen motsvarar huden under fötterna på dagens krokodiler.

Gångarten sparade energi

Forskarna har inga fossil att luta sig mot, men de uppskattar utifrån fotspårens storlek och avstånd att krokodilen, som nu har fått namnet Batrachopus grandis, har varit cirka tre meter lång och bakbenen har varit lika långa som en vuxen mans.

Avståndet mellan de upp till 24 centimeter långa spåren visar att urtidskrokodilens bakben var lika långa som en vuxen mans.

© Dr Anthony Romilio

Krokodilen har satt fötterna framför varandra i en nästan rak linje, det vill säga inne under sin egen tyngdpunkt.

Det är det mest energiekonomiska sättet att bära sin egen vikt, och tillsammans med de långa benen tyder det på att urtidskrokodilen kunde förflytta sig länge och snabbare på land än dagens krokodiler.