Mystiskt ägg lades av havsmonster

Fossilet av ett ägg som är lika stort som en fotboll har äntligen fått sin upphovsman. Analyser tyder på att det lades av en reptil som härskade i havet under dinosauriernas tid.

Francisco Hueichaleo

I nästan ett årtionden har ett mystiskt ägg gett paleontologerna gråa hår. Fossilet av ägget mäter 29 gånger 20 centimeter, och det hittades 2011 på ön Seymourön vid Antarktis.

Dess storlek överträffas bara av ägg från den utdöda elefantfågeln från Madagaskar, och det är exempelvis också mycket större än några kända dinosaurieägg.

Det mystiska ägget har inget hårt skal, men bara ett mjukt membran precis som ägg från nu levande kräldjur.

© Legendre et al. (2020)

Fossilet hittades i en 68 miljoner år gammal stenformation, så det är från den sista delen av dinosauriernas era. Men vilket djur det kommer från har hittills varit en gåta.

Nu har forskare från University of Texas i USA studerat ägget närmare och har kommit fram till ett svar. De tror att ägget kan ha lagts av en mosasaurie – ett stort kräldjur, som var havets dominerande rovdjur för 86 till 66 miljoner år sedan.

Amerikanska paleontologer menar att det mystiska ägget kommer från en mosasaurie – ett vattenlevande kräldjur, som härskade i havet i slutet av dinosauriernas era.

© Francisco Hueichaleo

Det fossila ägget har inte haft något hårt skal, som vi ser på fågelägg, utan liknar närmast en punkterad fotboll. Forskarnas undersökningar visar att det bestod av ett mjukt membran precis som äggen från andra kräldjur.

Modern var över sju meter lång

De har jämfört fossilet med ägg från ett anta arter av ormar, ödlor och varaner, som är mosasauriernas närmaste levande släktingar. Utifrån storleken uppskattar de att det måste ha lagts av en mosasaurie på omkring sju meter, när dess långa svans inte räknas med.

Forskarna menar att ägget kan ha kläckts omedelbart efter att mosasaurien har lagt det.

© Francisco Hueichaleo

Hittills har de flesta paleontologer menat att mosasaurierna födde levande ungar. Det fossila ägget tyder på motsatsen, men kanske ligger sanningen mitt emellan.

Forskarna tror att ägget kan ha kläckts precis efter att det har lagts. I så fall har mosasaurierna varit så kallade ovovivipara djur, i vilka fostret utvecklas färdigt i ägget medan det befinner sig i modern.

Kräldjursägg matchar fåglarnas tungviktare

Ägget från en mosasaurie hade ett volym stor som elefantfågelns ägg – vilket motsvarar 160 hönsägg.

• HÖNA