Mammutarnas nya tidsålder

Blodet är flytande, hjärnan intakt och till och med ögonfransarna är bevarade. De senaste tio åren har enastående mammutmumier dykt upp ur jorden. Med den senaste DNA-tekniken vill forskarna nu återupp­liva mammuten och rädda planetens utsatta områden.

Shutterstock/Pexels

Vatten. Klart och rikligt med dricksvatten är det enda den lilla flocken med ullhåriga mammutar på ön St. Paul i Alaska kan tänka på medan de trängs runt den lilla kratersjön.

Vattnet är dock grumligt, vattenståndet är lågt och mammutarna gör bara saken värre genom att knuffa ned mer jord i det grumliga sjövattnet.

Döden var oundviklig

I över 5 000 år har den vulkaniska klippön varit djurens räddning från den massdöd som drabbade deras artfränder på fastlandet, men nu är ön en dödsfälla.

Efter en plötslig klimatväxling suger torr luft i sig all fukt, och färskvattnet dunstar. På kort tid dör de stolta djuren en efter en.

Den ullhåriga mammut hade päls som kunde bli upp emot en meter lång och gjorde att mammuten klarade temperaturer på minus 50 grader.

Den var som gjord för istidens vintrar.

De sista mammutarna i Nordamerika dog för 5 600 år sedan, visar nya undersökningar.

Ett internationellt forskarlag från Penn State University och University of Alaska i USA har tagit borrprover från sjön Lake Hill på St. Paul.

DNA från mammutar, svampsporer som bara trivs i avföring från så stora djur som mammutar, och rester av växter och färskvattendjur berättar historien om mammutarnas öde.

Resultatet är att forskarna i dag vet mer om mammutar än något annat förhistoriskt djur – deras utveckling, liv och plötsliga död och om sambandet mellan klimatet, människor och djur.

Den kunskapen har tre forskarlag tänkt utnyttja.

De ska återuppliva istidens jättar.

Uldhårede mammutter kæmper mod hinanden

Den ullhårede mammuten var dekket av en lang pels der hårene var fire til seks ganger tykkere enn hos mennesker. Tettest på kroppen var den polstret av et lag isolerende underull som bestod av cirka ti centimeter lange hår.

Permafrosten ger svar

I takt med att permafrosten smälter, och människor gräver och bygger som aldrig förr, dyker det upp nya mammutfynd.

Forskarna har upptäckt fler skelett, betar och välbevarade mumier under de senaste 10–15 åren än under de föregående 200 åren.

Fynd har bland annat visat forskarna att mammutarna hade små öron och svansar, en fettkudde i nacken, tjock päls med upp till en meter långa hårstrån och två kortare lager päls under det.

Pälsen var mörk – den orange färgen i flera fynd beror på nedbrytning och svampar.

Mammutarna åt en varierad kost av gräs och örter, och de hade till och med ett särskilt ”långfinger” på snabeln som de använde för att repa örterna.

Gammel mammutforsil

Dagens mammutjägare är forskare som går på jakt i laboratoriet, beväpnade med CT-skannrar och sekvenseringsmaskiner.

Men de är också ute på fältet norr om polcirkeln för att fiska upp skelett från den illaluktande leran.

De far fram på snöskotrar för att hinna fram till betarna i Sibirien innan tjuvjägare hinner först.

De står redo att fiska fram skelett när guldgrävare sköljer frusna bergssidor med smältvatten, och tar upp borrprover från förhistoriska sjöar i Alaska.

Udgravning af mammut fossil i Siberien

Forskare från Arctic Research Centre i Ryssland spenderade fem dagar under 2020 på att gå genom raviner, lera och sand på kanten av en sjö på Yamalhalvön i Sibirien.

Allt för att samla ihop resterna av en vuxen mammut.

Dmitrii Frolov
Mammut skelet udgravet i Siberien

Forskarna hittade 90 procent av mammutskelettet. Både två fötter och svansen har överlevt tusentals år i permafrosten och var välbevarade med både hud och vävnad.

Men ännu viktigare var att permafrosten även dolde rester av avföring från mammuten eftersom denna innehåller information om vad mammutens har livnärt sig på.

Dmitrii Frolov

En paleontologs dröm är att hitta en hel mammut i permafrosten.

Kroppen har betydligt mer information än skelett och tänder eftersom forskarna kan se djuret som det var när det levde, studera anatomiska detaljer, jämföra med DNA-analyser och ibland till och med hitta organ och mjukdelar.

Tropiska elefanter förvandlades

De första mammutarna kom från Afrika. Härifrån spred de sig för tre miljoner år sedan till Europa, Asien och Nordamerika, där de utvecklade sig till flera olika arter.

Den mest spridda och den som dog sist var den ullhåriga mammuten, Mammuthus primigenius, som har fått i det närmaste ikonstatus som symbol för istiden.

Afrikansk elefant var mammuttens fader

• 7 miljoner år sedan

Stamfadern var från Afrika
    Från en stamfader utvecklades först den afrikanska elefanten och en miljon år senare mammuten. Den äldsta kända mammuten är Mammuthus subplanifrons som levde för cirka 4 miljoner år sedan.

• Mankhöjd: 3,7 meter
    • Vikt: 10 ton
  • 2,5 miljoner år sedan

Första mammuten i Europa åt träd
    Europas första mammut, Mammuthus meridionalis, skiljde sig från sina ättlingar genom att leva av
    skogsvegetation i stället för gräs och örter. Tänderna har avslöjat att den åt blad.

• Mankhöjd: 4 meter
    • Vikt: 10 ton
  • 1,7 miljoner år sedan

Stäppmammut lämnade Kina
    Stäppmammuten kom från Kina till Amerika för cirka 1,5 miljoner år sedan. Här levde den från Kanada i
    norr till Mexiko i söder och fick senare namnet Mammuthus columbi, colombiansk mammut.

• Mankhöjd: upp till 4,5 meter
    • Vikt: 11 ton
  • 300 000 år sedan

Istidens kung trädde in på scenen
    Ullhåriga mammutar, Mammuthus primigenius, spred sig över hela norra halvklotet. När arten var som mest spridd, under den senaste istiden för cirka 40 000 år sedan, fanns miljoner individer. Extra fett, lång päls, små öron, liten svans och blod som klarade kylan, gjorde att de klarade vintertemperaturer på -50 °C. I jämförelse med elefanter var mammutarnas betar mer böjda och kunde bli upp till fyra meter långa.

• Mankhöjd: 2,8-3,4 meter
    • Vikt: 4-6 ton
  • 4 000 år sedan

De sista mammutarna dör
    En liten grupp mammutar som har varit isolerade från omvärlden dör på små öar i Arktis. De var sedan länge de sista av sin art då mammuten på fastlandet var utrotad sedan 6 000 år tillbaka.

• År 2037?

Mammufanten föds
    Ingen vet när mammuten återupplivas, men många forskare är övertygade om att det kommer att ske. Projektet är mycket komplicerat och på gränsen till omöjligt. Antingen utvecklas en klon i en elefantlivmoder eller så föds en genmodifierad elefant med mammutdrag som stamfader till en flock nya, ullhåriga jättar.

Utrotade människan mammuten?

Under tidens gång har mammutarna överlevt åtskilliga kraftiga klimatväxlingar och forskarna är fortfarande förbluffade över att det för 10 000 år sedan till slut gick så illa för istidens jättar.

Ingen har ännu hittat något svar, och diskussionsvågorna går fortfarande höga.

För några år sedan fanns flera teorier, men nu har de reducerats till tre stycken.

Några forskare är övertygade om att människan jagade djuren till utrotning, medan andra är säkra på att det var klimatförändringarna som var boven i dramat. Men flera forskare pekar i dag på en kombination av de två: En dödlig cocktail av abrupta klimatförändringar och människor på jakt.

När klimatet växlade försvann de proteinrika växterna som mammutarna levde på, och djuren blev färre. Till sist satte förhistoriens mammutjägare bokstavligt talat in dödsstöten mot de hårt pressade djuren.

I Mexiko har forksare hittat spår efter människans jakt på mammuten. 2019 hittade forskare en mammutfälla som innehöll 824 mammutben. Och bara 20 kilometer därifrån hittade arkeologer året därpå den största massgrav med ben från över 200 mammutar. Massgraven innehöll flera ben med tydliga märken efter spjut.

Mammut - ben från över 200 mammutar hittade i Mexiko

I maj 2020 hittade arkeologer den hittills största samlingen av mammutskelett under utbyggnaden av en flygplats i Mexiko. Utgrävningen innehöll ben från över 200 mammutar.