Flockar av ullhåriga mammutar som trampar runt i permafrosten kan skapa ett lock på den arktiska frysen.

Forntiden - Forntidsdjur

Mammutar ska rädda Arktis

En rysk geofysiker vill använda stora flockar av mammutar och andra istidsdjur för att återställa forntida ekosystem och på så sätt förhindra att permafrosten smälter.

I nuläget arbetar flera forskarteam med att återskapa mammuten, antingen genom kloning eller genredigering.

När mammutarna är återupplivade har den ryske geofysikern Sergey Zimo planer för de stora djuren: De ska rädda Arktis genom att trampa jorden kall och hård.

Smältande permafrost hotar klimatet

Alltsedan Sergey Zimo inrättade en internationell forskningsstation i Sibirien 1980 har han arbetat med att återställa det tidigare ekosystemet. Syftet är att få stopp på upptiningen av permafrosten.

Den frusna jorden innehåller organiskt material från tusentals år tillbaka och den håller nu på att smälta på grund av den globala uppvärmningen. Det sätter igång nedbrytningsprocesser i jorden som medför att enorma mängder koldioxid och metangas kan lösgöras och hamna i atmosfären, vilket i sin tur ökar uppvärmningen.

Jättar ska göra Sibirien kallt igen

Lösningen enligt den ryske forskaren är att släppa ut återupplivade mammutar i Sibirien så att dessa, med hjälp av sitt gödslande, kan skapa ett tjockt isolerande marktäcke och trampa jorden så pass hård att den bildar ett slags lock, som på en frysbox, ovanpå permafrosten.

Klicka här för fler detaljer i den storslagna trepunktsplanen: