Krokodil korsade Atlanten och intog Amerika

Skanningar av ett sju miljoner år gammalt kranium från Libyen löser gåtan om hur Amerika fick sina krokodiler.

Krokodiler finns i dag i Afrika, Australien, Asien och Amerika, men hur de har spridit sig över jorden är oklart.

Paleontologerna har särskilt ifrågasatt släktskapet mellan de afrikanska och de amerikanska arterna. Nu har ett sju miljoner år gammalt kranium från Libyen av en utdöd art vid namn Crocodylus checchiai löst gåtan.

Krokodilen Crocodylus checchiai levde i Afrika för sju miljoner år sedan innan den gjorde resan tvärs över Atlanten.

© Dawid A. Iurino/Universita degli Studi di Perugia

Forskare från University of Turin i Italien gjorde detaljerade CT-skanningar av kraniet och jämförde dessa med kranier från amerikanska arter.

Likheterna var så stora att forskarna anser att Crocodylus checchiai är en närstående förfader till dem och att den sannolikt är länken mellan de afrikanska och de amerikanska arterna.

Gick till sjöss för dryg fem miljoner år sedan

Genetiska studier har tidigare visat att dagens fyra amerikanska arter är släkt med den afrikanska nilkrokodilen.

Det innebär att en gemensam förfader vid en eller annan tidpunkt tog sig den ena eller andra vägen över Atlanten.

Nosens form och kraniets inre struktur visar att krokodilen kan vara förfäder till alla amerikanska krokodiler.