Komplett grottbjörn dyker upp ur permafrosten

For første gang har forskere fået adgang til et velbevaret eksemplar af den store hulebjørn, som uddøde under den sidste istid.

NEFU/The Siberian Times

En dröm har gått i uppfyllelse för de paleontologer som forskar om istidens stora däggdjur, den så kallade megafaunan, som dog ut för mellan 10 000 och 40 000 år sedan.

På en liten ö norr om östra Sibirien har en välbevarad grottbjörn dykt upp ur permafrosten. Fyndet ger för första gången forskarna tillgång till mjuk vävnad från björnen. Tidigare har man endast hittat kranier och skelettdelar.

Den nyligen hittade grottbjörnen är så pass välbevarad att alla dess mjuka delar, från nos till inre organ, är intakta.

© NEFU/The Siberian Times

Grottbjörnen ska nu undersökas närmare av forskare vid North-Eastern Federal University i Ryssland. Utöver att datera fyndet kommer de försöka kartlägga björnens dna. Om de lyckas kan det lösa ett antal gåtor som rör grottbjörnen.

Dna kan visa beståndets storlek

Först och främst vill forskarna kunna avgöra hur nära besläktad grottbjörnen är med den dagens brunbjörn. I dag tror paleontologerna att de båda arterna har en gemensam förfader som levde för mellan 1,2 och 1,4 miljoner år sedan.

Den djupfrysta grottbjörnen hittades av renskötare på ön Bolshoy Lyakhovsky norr om östra Sibirien (röd ring).