Kloning af dinosaurer

Klona dinosaurier: Drömmen kan bli sann

Forskare har hittat dna i ett 75 miljoner år gammalt dinosaurieben. Det nya fyndet ger nytt hopp om att väcka liv i dinosaurierna igen – men finns det anledning till optimism? Steril dinosauriejakt och konstgjorda fossil ger oss svar.

Claus Lunau & Shutterstock

Med munskydd och en hatt med stor skärm och iförd blå gummihandskar ser den amerikanske paleontologen Evan Saitta mer ut som en man på ett flyg under en pandemi än en forskare på fältet.

Han står dock i ödemarken i Kanadas Dinosaur Provincial Park – en plats som är känd för sina dinosauriefossil, och det är på grund av dem som Saitta har full skyddsmundering.

Han är inte rädd för att bli smittad. I stället ska utrustningen skydda fossilen mot honom. Han försöker undvika att spår av hans eget dna hamnar på benen eftersom han är på jakt efter det dna som skeletten själva kan gömma på.

Saittas uppdrag är att avgöra en hetsig vetenskaplig diskussion. På ena sidan står flera forskare som de senaste åren hävdar att de har gjort sensationella fynd av dinosaurieskelett med spår av mjuk vävnad: Blodkärl, celler, protein och till och med dna.

På andra sidan står forskare som påpekar att de otroliga fynden inte är tillräckligt granskade av oberoende forskare – och de menar att det är osannolikt att de känsliga molekylerna kan klara av miljontals år i jorden.

Paleontologen Evan Saitta jagar fossil iförd gummihandskar och mask.

© Kentaro Chiba

Evan Saitta är expert på hur vävnad bryts ned och blir fossil, och tillhör den senare kategorin av forskare, men han nöjer sig inte med att sätta ord mot ord.

Han har själv gett sig ut på dna-jakt för att avgöra tvisten. När han är tillbaka i laboratoriet utsätter han sina fynd för allt den moderna vetenskapen bjuder på, som elektronmikroskop och gensekvenseringsmaskiner.

Han skapar till och med nya fossil från grunden av döda ödlor och fåglar för att bättre förstå vad som händer med kroppens molekyler.

Mycket står på spel för Saitta, och för alla oss andra, för om det visar sig att skeletten verkligen gömmer på miljontals år gammalt dna från dinosaurier kan det återuppliva en dröm som forskarna för länge sedan givit upp: Att återuppväcka dinosaurierna.

Blod från mygga blev dinosaurie

I filmen Jurassic Park borrar en forskare hål i en bärnstensklump för att nå in till en mygga som varit fångad i bärnstenen i miljoner år.

Ur insektens mage sugs dess sista måltid försiktigt ut: Dinosaurieblod fullt med dna.

Dna:t är fullt av hål men de kan lagas med dna från grodor och när det lagade genomet placeras i ett ägg utvecklas det till en livs levande dinosaurie.

När filmen kom ut 1993 verkade det häpnadsväckande scenariot vara möjligt. Verklighetens forskare hade just hittat dna från insekter i bärnsten och en ny metod för att sekvensera genom från små bitar dna hade uppfunnits.

Men sedan möttes bärnstensfynden av kritik för att de var förorenade med modernt dna, och metoden bakom upptäckten ansågs felaktig.

Flera studier har sedan gett upphov till tvivel om dna kan överleva i miljontals år.

Gammalt dna blir levande dinosaurie

Borrmaskiner, dna-skrivare och artificiella ägg – verktygen finns och om påståendet om dna i dinosaurieben verkligen stämmer är receptet gångbart. Då kan forskarna kanske återigen väcka dinosaurierna till liv igen.

2013 under-sökte ett engelskt forskarteam till exempel insekter i kopal – ett mellanstadium mellan kåda och bärnsten.

Insekterna var mellan 60 och 10 600 år gamla och forskarna fann inget bevarat dna. Inte heller fossila skelett har visat tecken på så gammalt dna.

Det äldsta kompletta genomet kommer från ett 700 000 år gammalt hästskelett hittat i permafrost.

Ett danskt-australiensiskt forskarteam försökte 2012 sätta ett exakt bäst före-datum på dna. De undersökte dna:ts tillstånd i skelett av olika ålder från den utdöda moafågeln och räknade på hur arvsmassan bröts ned efter hand.

De upptäckte att skelett får slut på tillräckligt stora dna-bitar för sekvensering efter bara 1,5 miljoner år.

Dinosaurier – med undantag för fåglar – försvann redan för 66 miljoner år sedan så bäst före-datum för deras dna måste ha passerat för länge sedan.

Proteiner gömmer också på genetisk information eftersom sammansättningen avspeglar dna:ts kod och de håller längre än dna.

De äldsta proteiner som forskarna med säkerhet har hittat är 3,4 miljoner år gamla, så de löser inte problemet.

Ändå har jakten på gammalt dna, proteiner och andra spår av mjuk vävnad från dinosaurier intensifierats de senaste årtiondena, och Montana är epicentrum för en ny, molekylär paleontologi.

Här har paleontologen Jack Horner, som var vetenskaplig konsult för Jurassic Park-filmerna, haft sitt laboratorium på Museum of the Rockies.

I dag är han pensionerad, men hans tidigare studenter är centrala figurer i den vetenskapliga striden om hur länge dna och proteiner klarar tidens tand.

Dinosaurieungar gömmer på dna

En av Jack Horners tidigare studenter är molekylärpaleontologen Mary Schweitzer. Hon har tillsammans med andra forskare de senaste åren publicerat flera omdiskuterade fynd som tyder på att mjuk vävnad kan finnas i välbevarade skelett.

Hon är också inblandad i en ny upptäckt från 2020 tillsammans med en annan av Jack Horners tidigare studenter, Alida Bailleul.

I två dinosauriefossil från Montana hävdar de att de funnit proteinet kollagen i något som liknar brosk.

De har också upptäckt mikroskopiska, celliknande strukturer varav några kanske håller på att dela sig och andra innehåller avlånga former som tycks vara cellkärnor – fyllda med dna.

Fynden har gjorts i kranier från två ungar av så kallade anknäbbsdinosaurier som levde i Montana för 75 miljoner år sedan.

Jack Horner var med och hittade dem 1979 när han upptäckte ett helt rede, känt som ”Äggberget i Montana”.

Fyre fynd överraskar forskarna

Dna, celler och proteiner. Forskare påstår sig ha hittat rester av ursprunglig vävnad i fyra olika dinosaurier – bland annat dinosauriernas konung: T. rex.

Tyrannosaurus

• Fynd: Blodkärl med blodceller.
    • Ålder: 68 miljoner år.
    • Maxlängd: 13 meter.

Hypacrosaurus

• Fynd: Kollagenprotein, celler och dna.
    • Ålder: 68 miljoner år.

Brachylophosaurus

• Fynd: Kollagenprotein.
    • Ålder: 80 miljoner år.

Lufengosaurus

• Fynd: Kollagenprotein.
    • Var: Yunnanprovinsen, Kina.
    • Ålder: 195 miljoner år.
    • Maxlängd: Nio meter.

Kranierna skars i tunna skivor och konserverades, och 2020 gjorde forskare nya upptäckter i det gamla fyndet.

De har jämfört fossilen med kraniet från en ung emu, och både gamla och nya kranier utsattes för en rad tester.

De lades först i syrabad så att allt oorganiskt material upplöstes och därefter tillsatte forskarna så kallade antikroppar som normalt bildas av immunsystemet i kampen mot bakterier och virus.

Antikroppar finns i oändligt många varianter, och de har alla den egenskapen att de bara – eller nästan bara – kan binda sig till en viss typ av protein.

Därför används de i forskningen för att identifiera om ett visst protein finns i ett prov. I Mary Schweitzers studie visade antikropparna att både emun och fossilen innehöll spår av en viss typ av kollagen som finns i brosk.

Enligt forskarna täcktes delar av ungarnas bakhuvuden av brosk där skelettplattor senare skulle växa ihop.

Om brosket har bevarats bådar det gott för bevarande av dna eftersom brosk inte är lika poröst som skelett, och därför kanske kan fungera som en mer robust behållare för dna.

Dna gör forskarna oeniga

Omstridda fynd av dna, proteiner och celler från dinosaurier i miljontals år gamla fossil har skapat oreda i vetenskapsvärlden. Ny forskning avslöjar att fynden sannolikt är något helt annat än vad forskarna tidigare har trott.

• © Alida M. Bailleul et al./NRS

Proteiner

• För: Skelett fyllt med protein
      Antikroppar, mot kollagenproteiner binder sig till dinosauriebenet. Eftersom bakterier inte gör kollagen måste proteinerna komma från dinosaurien.

• Emot: Test ger fel svar
      Metoden med antikroppar är opålitlig eftersom antikropparna kan bindas till mineraler som kalciumfosfat. Spår av kollagen kan också komma från mikroskopisk svamp.