Med hjälp av gentekniken CRISPR arbetar forskare för högtryck för att skapa mammutembryon.

© Shutterstock
Forntiden - Forntidsdjur

Harvardforskare vill återuppliva mammuten

Med hjälp av avancerad genteknik försöker forskare nu återskapa den ullhåriga mammuten i en ny form. De hoppas se de första embryona redan inom några år.

Mer än 4000 år efter att de sista mammutarna försvann från jordens yta ska de pälsklädda istidsjättarna väckas till liv igen.

Det hävdar George Church, som är forskare vid Harvard University och leder en grupp genetiker, som just nu jobbar för högtryck för att återskapa den gigantiska urtidselefanten.

”Vi är inte där än, men det kan ske inom några år”, säger han till The Guardian.

Elefant med lång päls

Planen är att kombinera mammutgener utvunna från den sibiriska permafrosten med mammutens närmaste nu levande släkting – den indiska elefanten.

”Vårt mål är att skapa elefant-mammut-hybridembryon. Egentligen blir det nog mer som en elefant med mammutegenskaper”, säger George Church.

Han förväntar sig att resultatet i slutänden blir en indisk elefant med små öron, ett tjockt fettlager, lång päls och blod som är anpassat till ett kallare klimat.

Klipper och klistrar i gener

Det ska bli en realitet med hjälp av det relativt nyutvecklade genetiska verktyget CRISPR, som gör det möjligt för forskare att klippa och klistra i gener och på så sätt tillföra mammutens egenskaper till elefantens DNA.

Hittills har Church och hans grupp lyckats flera gånger i cellstadiet. Nu är nästa steg att skapa embryon som ska växa sig stora – inte i elefantens livmoder, utan i ett laboratorium.

”Det skulle vara oförnuftigt att riskera reproduktionen hos en hotad djurart som den indiska elefanten", säger de.