Evolution

Forskare avslöjar gener från utdöd jätte

En banbrytande ny teknik kastar ljus över 1,8 miljoner år gamla gener i en utdöd noshörning. Tekniken gör det möjligt att kartlägga genernas evolution flera miljoner år längre tillbaka än hittills – och det gäller även generna hos våra egna förfäder. Nu är det bara en fråga om tid innan forskarna löser den största gåtan om människans evolution.

Ghedoghedo

Jurassic Park hade fel: Dna kan inte överleva i miljontals år. Men det kan proteiner. Och det är nästan lika användbart för forskare.

Proteiners sammansättning avspeglar genernas, så att urgamla proteiner kan ge en unik inblick i utdöda djurs och människors gener.

Under de senaste åren har forskare upptäckt proteiner i fossil, som är flera miljoner år gamla – kanske till och med mer än hundra miljoner år gamla. Men hittills har de inte kunnat utvinna tillräckligt mycket för att göra några omfattande analyser.

Nu har en ny teknik löst problemet – och kan snart vända upp och ned på vår bild av människans evolution.

Tänder avslöjar noshörnings förfäder

En internationell forskargrupp, med genetikern Enrico Cappellini i spetsen, har på senare år undersökt ett antal 1,77 miljoner år gamla fossil från Dmanisi i Georgien.

Fossilen – som bland annat kommer från utdöda arter av bisonoxar, vargar och nodhörningar – innehöll proteiner och i synnerhet fossilens tandemalj innehöll stora mängder protein.

Evolution

Forskare har utvunnit proteiner från en utdöd noshörning som troligen tillhör arten Stephanorhinus etruscus. Djuret vägde över tre ton och var två meter högt.

© ROMAN UCHYTEL / SCIENCE PHOTO LIBRARY

Tandemaljen är det hårdaste materialet i kroppen och det lämpar sig utmärkt för att bevara proteiner i miljontals år.

Med hjälp av en teknik kallad tandem masspektrometri kunde forskarna först identiicera små fragment av proteinerna. Och därefter kunde algoritmer sätta ihop fragmenten till längre bitar genom att jämföra med proteiner från nu levande djur.

Celler använder gener som arbetsritning när de skapar proteiner – och proteinernas sammansättning avspeglar därmed genernas. Precis som gener kan proteiner därför användas till att kartlägga djurs släktträd och evolution.

Elektroder identifierar proteiner

Bombardemang, kollisioner och kretslopp. Forskare utsätter de urgamla proteinerna för ett stort antal tester och resultatet är en detaljerad mätning av proteinernas beståndsdelar.

Proteinbitarna från en av de fossila noshörningarna jämfördes med motsvarande proteiner från alla nu levande noshörningar – samt från två andra utdöda noshörningar, vars proteiner känns igen från ett par välbevarade fynd som är mindre än 70 000 år gamla.

Utifrån jämförelsen kunde forskarna rita ett släktträd över noshörningarna.

Släktträdet visade bland annat att den så kallade ullhåriga noshörningen utvecklades från den släkt som den 1,77 miljoner år gamla noshörningen tillhörde.

Och att den gamla noshörningens närmaste nu levande släkting är sumatranoshörningen.

Evolution

Sumatranoshörningen är den minsta nu levande nodhörningsarten. Den är nu kritiskt hotad med mindre än 100 individer kvar i naturen.

Proteiner ska avslöja människans direkta förfader

I Dmanisi, där de 1,77 miljoner år gamla fossilen har hittats, har forskare även hittat fossil av den utdöda människoarten Homo erectus – till och med några av de äldsta fossilen av arten utanför Afrika.

Forskarna är i dag oeniga om hur olika medlemmar av Homo erectus världen runt är besläktade med varandra.

Och de är osäkra på vilka av dem som gav upphov till vår egen art, Homo sapiens – om Homo erectus över huvud taget är vår direkta förfader.

Proteinerna från Dmanisis forngamla människor, samt från andra människofossil världen över, kan nu sent omsider ge oss en exakt bild av vår egen historia.

Och den bilden kan sluta med att se helt annorlunda ut än någon av de nuvarande teorierna.

Evolution

Dmanisi i Georgien var hembygden för medlemmar av människoarten Homo erectus. Forskare kan nu undersöka exakt hur arten är besläktad med vår egen art, Homo sapiens.