Flygödlor hade fjädrar

Studier av flygödlefossil avslöjar att fjädrar kan ha utvecklats miljontals år tidigare än forskare hittills har trott.

Nya studier av fossil av en flygödla avslöjar att dess vingar var täckta av små fjädrar.

Hittills har forskarna ansett att fjädrar uppstod för 175 miljoner år sedan hos de dinosaurier som senare blev till fåglar.

Flygödlorna tillhörde en helt annan utvecklingslinje, så de nya fynden kan betyda att de första fjädrarna utvecklades redan för 250 miljoner år sedan.

3 fakta om flygödlor

Flygödlor lärde sig snabbt att flyga eftersom de jagades av hajar. Här får du tre snabba fakta om de stora ödlorna.

• Ödlor var flygfärdiga när de kom ut ur ägget

Forskare har rekonstruerat barndomen hos flygödlor genom att studera en lång rad fynd. Fossilen av nykläckta ungar har övertygat forskarna om att ungarna kunde flyga nästan omedelbart efter att de kläckts. De hade färdigutvecklade skelett med samma proportioner som de vuxna flygödlorna.

• Stor tanduppsättning ­fångade fisk

Brittiska forskare har upptäckt en ny art flygödlor. De hade en imponerande tanduppsättning som de troligen använde i jakten på fisk. Tänderna fungerade som galler i en bur som bytet inte kunde komma ut ur. Flygödlan, som levde för 166 miljoner år sedan, hade ett vingspann på cirka två meter.

• Hajar jagade flygödlor

Flygödlorna levde samtidigt som dinosaurierna, men det var inte de enda fiender som de behövde akta sig för.Det visar fossilet av en ödla med ett vingfång på cirka fem meter. Mellan halskotorna sitter en hajtand, så ödlan har förmodligen angripits av en haj när den flög på låg höjd över havsytan.