Den fyrbenta valen var en globetrotter

Ett nyupptäckt skelett från valens glupska, fyrbenta förfader har nu avslöjat att rovdjuret existerade betydligt tidigare än vad forskarna har trott hittills.

A. Gennari & OLIVIER LAMBERT/Ritzau Scanpix

Valarnas förfader intog världen snabbare än forskarna hittills har trott.

Fyndet av ett tre meter långt skelett av en fyrbent val vid Perus kust visar att den fanns i Stilla havet redan för 43 miljoner år sedan, och det utmanar forskarnas uppfattning om valarnas tidiga utvecklingshistoria.

Som namnet antyder var den fyrbenta valen konstruerad för att klara sig både på land och i vatten.

Skelettet från Peru ger en bra bild av djurets anatomi. Den hade ett smalt huvud med långa käkar och tänder, som var lämpade för att fånga fisk. Benen var korta och tårna långa och troligen förenade med simhud.

Med sina vassa tänder jagade valens förfader i havet, men den kunde också klara sig på land.

© A. Gennari & OLIVIER LAMBERT/Ritzau Scanpix

Mest uppseendeväckande är den långa svansen, vars kraftiga kotor visar att den har varit stark och har gett en god fart genom vattnet. Den fyrbenta valen har alltså använt såväl ben och fötter som svans att simma med precis som vår tids uttrar och bävrar.

Valar rörde sig tvärs över kontinenter

Hittills har paleontologerna ansett att den fyrbenta valen utvecklades vid Indiens kust och sedan spred sig till kusterna runt Afrika och vidare norrut. Därefter kom den till Nordamerika och först senare till Sydamerika.

Åldern på skelettet från Peru berättar en annan historia.

Den fyrbenta valen hade vassa tänder utmed de långa käkarna som den använde för att fånga fisk .

© A. Gennari & OLIVIER LAMBERT/Ritzau Scanpix

De fyrbenta valarna måste ha korsat Atlanten mer söder ut och tagit sig direkt från Afrika till Sydamerika.

Därifrån har de kommit runt till den andra sidan av kontinenten – antingen genom att sprida sig längs kusten runt Sydamerika eller genom att vandra över land till Stilla havet.

Passande nog har arten från Peru fått namnet ­Peregocetus pacificus, som betyder “den resande valen som nådde Stilla havet”.